مقایسه حوادث ناخواسته گزارش شده توسط پرستاران و سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان هاشمی نژاد تهران در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اهمیت حوادث ناخواسته در بیمارستان ها موضوعی است که از دیرباز در نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته؛ ولی اقدام های موثری برای کاهش آن ها صورت نگرفته است؛ لذا چنانچه خطرات بالقوه با ابزارهای مدیریت ریسک به طور سیستماتیک شناسایی و کنترل گردد، رسیدن به این مهم تسهیل می گردد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه حوادث ناخواسته گزارش شده توسط پرستاران و سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان هاشمی نژاد تهران در سال 1392 به انجام رسید.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال 1392 در بیمارستان هاشمی نژاد تهران انجام گرفت. جامعه آماری کلیه پرستاران این بیمارستان (350 نفر) و نمونه آماری 100 نفر بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ای روا و پایا در سه بخش فرآیند مراقبت های پرستاری، فرآیند انتقال بیمار و فرآیند ثبت اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS و به کمک آمارهای توصیفی و آزمون های Z انجام شد.
یافته ها
میانگین نمرات گزارش حوادث از سوی پرستاران برای خدمات مراقبتی 69/16، برای حوادث انتقال بیمار میانگین 78/9 و برای حوادث ثبت اطلاعات میانگین20/13 به دست آمد. بر اساس گزارشات سیستم اطلاعات بیمارستانی میزان فراوانی حوادث گزارش شده در این سیستم برای خدمات مراقبتی 24 مورد، برای حوادث انتقال بیمار 6 مورد و برای حوادث ثبت اطلاعات 43 مورد بود. میان حوادث ناخواسته گزارش شده توسط پرستاران و گزارش شده در سیستم اطلاعات بیمارستانی تفاوت معنی داری وجود داشت (030/0=P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج بسیاری از خطاها از سوی پرستاران انجام می گیرد که در سیستم اطلاعات بیمارستانی ثبت نمی گردد. ایجاد فضای صمیمی در میان کارمندان و ایجاد امنیت شغلی برای آنان این زمینه را فراهم می کند تا در صورت وقوع هرگونه حادثه در خدمات بیمارستانی، پرسنل بدون ترس از توبیخ و یا از دست دادن شغل، خطای صورت گرفته را در سیستم اطلاعات بیمارستانی ثبت کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1489852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!