بررسی وضعیت مدیریت پسماند بیمارستانی با استفاده از ابزار ارزیابی سریع منحصربه فرد (I-RAT).

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رشد جمعیت و افزایش نیاز بشر به بهداشت و درمان، سبب گسترش امکانات گوناگون و به دنبال آن، افزایش تولید پسماندهای پزشکی شده است. بنابراین، این مطالعه با به کارگیری ابزارIRAT در سال1393 به عنوان بخشی از استراتژیWHO، به بررسی وضعیت مدیریت پسماند بیمارستان شریعتی تهران به دلیل مدیریت ضعیف پسماند پزشکی پرداخته است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی با تکمیل70 پرسش از مسئولان بهداشت محیط و پسماند انجام شد و پس از بازرسی محلی از روش اجرای قوانین مدیریت پسماند، در ابزارIRAT ثبت گردید. همچنین، انواع پسماند تولیدی بخش ها به مدت یک ماه توزین و شد
یافته ها
در مدت یک ماه توزین به طور میانگین، 68/1911 کیلوگرم پسماند تولید شد که از این مقدار، سرانه پسماند عفونی314/0±91/1، شبه خانگی254/0±11/2، شیمیایی/دارویی027/0±1/0 و نوک تیز و برنده 032/0±08/0 کیلوگرم/تخت/روز است. طبق نتایج، در حدود 18درصد کیسه ها و سفتی باکس بخش ها با بیش از ظرفیت 3⁄4 جمع آوری و تنها تعداد 34 بخش (72درصد)، برچسب زنی منظم کیسه های پسماند را انجام می دادند؛ همچنین، مدیر بیمارستان بودجه ای جداگانه یا برنامه ریزی ای برای پوشش هزینه ها در مدیریت پسماند پیش بینی نکرده بود.
نتیجه گیری
طبق آنالیزIRAT، نمره نهایی کسب شده بیمارستان در شرایط ضعیف بوده (71/50درصد) که شامل 9/75 درصد تفکیک، 9/78 درصد جمع آوری، 8/77 درصد انتقال و ذخیره سازی و 7/81 درصد تصفیه و دفع است. میزان پسماند عفونی تولیدی نیز (27/47درصد) بیش از مقدار توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. بنابراین، آموزش های بیشتر و مداوم در زمینه جداسازی و کاهش پسماند در مبدا تولید، جلوگیری از عفونی و مخاطره آمیز شدن همه زائدات به منظور کاهش تولید پسماندهای خطرناک و اقدامات قانونی برای الزام مسئولان مراکز بهداشتی- درمانی در اجرای قوانین مدیریت پسماند ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 227
لینک کوتاه:
magiran.com/p1490240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!