بررسی شیوع سندرم Double crush در بیماران مبتلا به سندرم Carpal tunnel

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم Carpal tunnel (CTS) به تحت فشار قرار گرفتن عصب Median در داخل تونل Carpal گفته می شود. بروز سندرم Double crush در شرایطی است که به شاخه های عصبی که در تشکیل عصب Median دخالت دارند، در ناحیه ی گردن یا نواحی بالاتر از مچ دست فشار وارد شود و یا این شاخه ها دچار التهاب شوند. در این صورت، حساسیت عصب Median که در مچ دست قرار دارد، به فشار بیشتر می شود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان شیوع سندرم Double crush در بیماران مبتلا به سندرم Carpal tunnel بود.
روش ها
مطالعه ی حاضر، مطالعه ای توصیفی بود که در آن 105 بیمار مبتلا به سندرم Carpal tunnel که بیماری آن ها بر اساس علایم بالینی و روش های پاراکلینیک تایید شده بود، به صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس با استفاده از روش EMG-NCV (Electromyography-nerve conduction velocity) وجود رادیکولوپاتی گردنی (درگیری ریشه های C5، C6 یا C7) مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت، عوامل موثر در بروز سندرم Double crush مانند شدت سندرم Carpal tunnel در زمان بررسی، فاصله ی زمانی شروع علایم تا تشخیص، جنسیت و BMI (Body mass index) بیماران مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
میزان بروز سندرم Double crush در مبتلایان به سندرم Carpal tunnel (44 نفر) (9/41 درصد) بود که 9 نفر (45/20 درصد) از آن ها مرد و 35 نفر (54/79 درصد) زن بودند. از میان مردان مبتلا به سندرم Carpal tunnel، 5/26 درصد و از میان زنان 3/49 درصد دچار سندرم Double crush بودند. هیچ کدام از بیمارانی که 2kg/m 20 > BMI داشتند، دچار سندرم Double crush نشدند؛ در حالی که سندرم Double crush در 3/47 درصد از بیماران با 2kg/m 25 < BMI دیده شد.
نتیجه گیری
شدید بودن سندرم Carpal tunnel در زمان تشخیص و استفاده ی مرتب از اندام مبتلا، احتمال بروز سندرم Double crush را افزایش می دهد. بروز این سندرم در زنان بیشتر از مردان است و BMI بالا، یک عامل مساعد کننده برای بروز سندرم Double crush محسوب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1912 تا 1917
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!