تاثیر کوآنزیم Q10 بر سردردهای میگرنی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده با دارونمای دو سو کور

پیام:
چکیده:
مقدمه
میگرن یک سندرم نوروواسکولار مزمن، شایع و ناتوان کننده می باشد که هنوز مکانیسم قطعی آن شناخته نشده است. از جمله تئوری هایی که برای این بیماری مطرح شده است، می توان به نقص عملکرد میتوکندریایی سلول های مغزی و افزایش استرس های اکسیداتیو اشاره نمود. بنابراین، استفاده از ترکیباتی مانند کوآنزیم Q10 که در غشای میتوکندری و زنجیره ی انتقال الکترون نقش دارد و خواص آنتی اکسیدانی آن اثبات شده است، می تواند در بهبود وضعیت میگرن موثر باشد. مطالعات بالینی اولیه در این زمینه محدود است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی مقایسه ی اثر کوآنزیم Q10 و دارونما در پیش گیری از سردردهای میگرنی انجام شد.
روش ها
این کارآزمایی بالینی تصادفی شده ی دو سو کور به صورت کنترل شده با گروه دارونمای موازی در سال 1393، در شهر اصفهان انجام گرفت. پس از اخذ رضایت نامه ی کتبی و جمع آوری اطلاعات دموگرافیک، 27 نفر به مدت دو ماه کوآنزیم Q10 و 27 نفر دارونما با شکل، رنگ، دوز و دستور مصرفی شبیه به گروه مورد دریافت کردند. اختصاصات کمی و کیفی سردردهای میگرنی از قبیل شدت، مدت و فرکانس حملات سردرد در شروع و پایان مطالعه ارزیابی و بین دو گروه مقایسه شد. داده ها با استفاده از آزمون های t، کوواریانس و Mann-Whitney تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
در پایان مطالعه، میانگین شدت، فرکانس و مدت زمان حملات سردرد در گروه مصرف کننده ی کوآنزیم Q10 و دارونما اختلاف معنی داری را نشان نداد. همچنین، اختلاف هر یک از متغیرهای شدت، فرکانس و مدت زمان سردرد در شروع و پایان مطالعه بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (050/0 < P).
نتیجه گیری
با وجود عملکرد پیشنهادی در مقیاس مولکولی برای مصرف کوآنزیم Q10 در بهبود وضعیت میگرن و برخی مطالعات بالینی اولیه ی حمایت کننده، درجه ی شواهد و قطعیت آن در دسته ی ضعیف طبقه بندی می شود. کارآزمایی بالینی حاضر، قادر به اثبات چنین اثری نبود. مطالعات تکمیلی به صورت کارآزمایی های بالینی با حجم نمونه ی بیشتر، دوره های درمان و پی گیری طولانی تر و دوز داروی بیشتر تا رسیدن به سطح شواهد مکفی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1904 تا 1911
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!