شیوع آنتی ژن Kell در کیسه های خون اهدایی مورد استفاده در درمانگاه بیماران بزرگسال تالاسمی

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از مشکلات تزریق خون مزمن؛ آلوایمیونیزاسیون یا به وجود آمدن آنتی بادی علیه زیرگروه های خونی است. یکی از این زیرگروه ها، آنتی ژن های سیستم Kell می باشد. در این مطالعه بر آن شدیم که درصد فراوانی گروه خونی Kell را در کیسه خون های اهدایی که در درمانگاه تالاسمی مصرف می شود تعیین نماییم.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی در سال 1392، بر روی کلیه کیسه خون هایی که برای تزریق خون به درمانگاه تالاسمی آورده می شد، ابتدا مشخصات هر کیسه خون شامل گروه خون، شماره کیسه خون، سن و جنس اهدا کننده ثبت شده و سپس از هر کیسه یک کورد جدا و با کیت آنتی Kell بررسی شد. نتایج با استفاده از نرم افزار 18SPSS و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
تعداد 11557 کیسه خون در طول یک سال بررسی شد، 7/98% مربوط به مردان و 3/1% زنان بودند. کمترین سن اهدا 17 سال و مسن ترین اهداکننده 65 سال بود. در میان اهداکنندگان؛ 6/19% اهدا کننده بار اول، 4/27% با سابقه و 9/52% اهداکننده مستمر بودند. 11118 (2/96%) کیسه، آنتی ژن Kellمنفی و 439 (8/3%) کیسه، آنتی ژن Kellمثبت بودند.
نتیجه گیری
در این مطالعه نشان داده شد که کمتر از 4% افراد اهداکننده از لحاظ آنتی ژن Kell مثبت هستند و با توجه به عواقب یک واکنش همولیتیک در یک بیمار با تزریق خون مزمن، بهتر است که کیسه های خون برای این مصرف کنندگان غربال شود و چون بیش از 96% کیسه ها آنتی ژن منفی هستند، لذا می توان کیسه های آنتی ژن Kell مثبت را از چرخه تزریق خون حذف کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
303 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1493396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!