تعیین ویتامین D سرم و ارتباط آن با چاق مرکزی، اختلال در قند ناشتا و پرفشاری خون در زنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کمبود ویتامین D سرم ممکن است در بروز سندرم متابولیک نقش داشته باشد. هدف از این مطالعه تعیین ویتامین D سرم و ارتباط آن با برخی از فاکتورهای سندرم متابولیک شامل اختلال در قند ناشتا، چاقی مرکزی و پرفشاری خون در زنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1391 بود.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال 1391 انجام گردید و کلیه زنان شاغل در بخش اداری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و واحدهای مربوطه با روش سرشماری به تعداد 161 نفر وارد مطالعه شدند. پس از اخذ مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه و رضایت نامه کتبی پرسش نامه فردی برای هر نفر تکمیل و سپس فشارخون و نماگر تن سنجی شامل دورکمر با وسایل استاندارد اندازه گیری شد. روز بعد با شرایط ناشتا و همراه داشتن معرفی نامه، به آزمایشگاه خصوصی پاتوبیولوژی مراجعه تا نمونه خون آن ها برای اندازه گیری قند و ویتامین D سرم دریافت شود. برای تعیین پرفشاری خون، چاقی شکمی و اختلال در قند ناشتا و دیابت از معیارهای (International Diabetes Federation) IDF استفاده گردید؛ مقدار ویتامین D بیشتر یا مساوی با 31 نانوگرم بر دسی لیتر به عنوان مقدار کافی و کمتر از این مقدار به عنوان مقدار ناکافی یا کمبود تعیین گردید. داده ها با استفاده از رگرسیون لجستیک و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این بررسی، 6% از شرکت کنندگان ویتامین D سرم آن ها در حد کافی و 94% آن ها دارای کمبود یا مقدار ناکافی این ویتامین بودند. میانگین این ویتامین در افراد در معرض خطر (دارای چاقی مرکزی، اختلال در قند ناشتا و پرفشاری خون) نسبت به افراد سالم کمتر بود و همراهی این ویتامین با قند ناشتا مشاهده گردید. شیوع پرفشاری خون، چاقی مرکزی و اختلال در قند ناشتای شرکت کنندگان به ترتیب 6/16%، 5/84% و 6/26% بود.
نتیجه گیری
این بررسی نشان داد کمبود ویتامین D در نمونه ها شایع و همراهی ویتامین D با قند ناشتا می تواند احتمال خطر بروز دیابت را افزایش دهد. بالا بودن سه متغیر چاقی مرکزی، پرفشاری خون و اختلال در قند ناشتا به عنوان زنگ خطری برای وقوع بیشتر بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 در آینده خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!