رویکرد آینده پژوهانه به تدوین استراتژی فوق فعال مرزبانی و ملت سازی، بر مبنای عدالت بین قومی

چکیده:
زمینه و هدف
اهمیت مرز ها و مناطق مرزی، ضرورت امنیت را ایجاب می نماید و جهت ایجاد امنیت مرز ها، نقش قومیت های ساکن در حاشیه مرز ها بسیار مهم است. سکونت اقوام گوناگون ایرانی در مناطق مرزی، ممکن است زمینه ساز بروز انواع بحران های منطقه ای شود؛ اما در مقابل، به طور طبیعی هر یک از قومیت ها ظرفیت قابل توجهی برای ادغام در مصالح ملی، مشارکت سیاسی و حفظ و حراست از کشور نیز دارند. این مقاله قصد دارد ابعاد گوناگون درگیر ساختن اقوام ایرانی در امر مرزبانی و نیز منابع بالقوه تعلقات ملی و تمایل به گسست را بررسی نموده و متناسب با ظرفیت مذکور، استراتژی فوق فعال مرزبانی را پیشنهاد دهد.
روش
در این مقاله، ضمن اقدام پژوهی تاریخی و تفسیر گرایانه استراتژی فوق فعال ملت سازی، به ابعاد گوناگون درگیر ساختن اقوام ایرانی در امر مرزبانی پرداخته شده است؛ سپس با روش تحلیل محتوای اسنادی، منابع بالقوه تعلقات ملی و تمایل به گسست اقوام گوناگون بررسی شده است؛ جامعه آماری این پژوهش، خبرگان و متخصصان در زمینه مدیریت دولتی، مطالعات سیاسی، امنیت ملی، عدالت بین قومی، جغرافیای سیاسی، مطالعات انتظامی، دفاع ملی و خط مشی گذاری می باشند که به روش گلوله برفی، 27 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب گردیدند.

یافته ها و نتایج
در این پژوهش، عوامل: 1. توسعه عدالت اجتماعی و توزیع متناسب فرصت های رشد، 2. طرح های ادغام یا هم افزایی فرهنگی- زبانی اقوام گوناگون با هویت ایرانی، 3. توسعه عدالت اجتماعی، 4. افزایش طرح های توسعه بین منطقه ای میان ذینفعانی از اقوام گوناگون، و 5. افزایش سطح مشارکت و ادغام سیاسی اقوام گوناگون و اولویت بندی منافع عامه در طرح خط مشی گذاری عمومی جامعه، به مثابه خط مشی های فوق فعال برای توسعه وحدت ملی شناسایی شدند که در هنگام تصمیم گیری های توسعه و حراست از مرزها، ملاحضاتی را ضروریمی سازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!