بررسی نیازهای آموزشی پزشکان خانواده روستایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

تعیین اولویت ها و روش های مناسب آموزشی، امکان استفاده بهینه از منابع محدود و در دسترس را فراهم می نماید. به دلیل نقش موثر پزشکان خانواده در ارتقای سلامت و لزوم طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر نیازسنجی، این مطالعه به بررسی نیازهای آموزشی پزشکان خانواده روستایی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخت.

روش کار

مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی حاضر در سال 1393 با حضور 102 پزشک خانواده روستایی که به روش سرشماری انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته دو بخشی بود که روایی آن توسط استادان صاحب نظر مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسش نامه نیز با روش آزمون- بازآزمون و ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 96/0، تایید گردید. داده ها با کمک آزمون های آماری در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

بیشترین نیاز آموزشی شامل ختنه، بیوپسی از پوست و مخاط، کشیدن ناخن و برداشت خال و زگیل بود. آموزش مداوم به عنوان اولین اولویت شیوه آموزشی موثر اعلام گردید. بین نیاز آموزشی پزشکان خانواده با سابقه کار کلی و سابقه کار در برنامه پزشک خانواده ارتباط معنی داری وجود داشت، اما بین نیاز آموزشی با جنس، سن، محل تحصیل و فاصله تحصیلی رابطه معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

به منظور ارتقای سطح دانش و مهارت پزشکان خانواده، ضمن بازنگری در برنامه آموزشی پزشکان عمومی، طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر نیازسنجی ضروری به نظر می رسد. بنابراین پیشنهاد می شود، مسوولین حوزه سلامت و آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نتایج مطالعه حاضر را در تدوین برنامه ریزی آموزشی مد نظر قرار دهند تا منجر به ارتقای اثربخشی این برنامه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
518 تا 525
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!