مروری بر نسخه نویسی در پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
تعداد کشورهایی که در آنها پرستاران از نظر قانونی مجاز به نوشتن نسخه می باشند در دو دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است، با این وجود نسخه نویسی پرستاری هنوز در خیلی از کشورها واژه ای نو و نا آشنا است. عوامل متعددی در کشورهای مختلف منجر به ارائه و گسترش این پدیده شده است. مزایا و چالش های زیادی برای نسخه نویسی پرستاری وجود دارد که شناخت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از انجام این مطالعه آشنایی پرستاران با نسخه نویسی پرستاری و بررسی چالش های ان در کشورهای صاحب تجربه می باشد تا بتوان بر مبنای آن به مشکلات نسخه نویسی پرستاری در ایران پی برد.
روش
مطالعه حاضر یک مطالعه مروری روایتی است که با استفاده از جستجوی منابع کتابخانه ای، اینترنتی و جستجوی مقالات در پایگاه های اطلاعاتی Medline، Blackwell، Proquest، CINAHL که مجلات و مطالب منتشر شده زیادی را ایندکس می کند تدوین شده است. کلید واژه های مورد استفاده شامل «prescribing»،«nursing prescribing»، «independent prescribing»، «supplementary prescribing» بودند که بدون محدودیت زمانی جستجو شدند. حدود 320 مقاله مرتبط به دست آمد که در نهایت از 40 منبع برای تدوین این مقاله مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
یافته های این پژوهش در قالب معرفی دوره آموزشی نسخه نویسی پرستاری، وضعیت نسخه نویسی در کشورهای مختلف، اهمیت و لزوم نسخه نویسی در پرستاری و منافع و چالش های آن ارائه شده است.
نتیجه گیری
عوامل متعدد بیرونی و داخلی در سیستم مراقبت بهداشتی در معرفی و گسترش نسخه نویسی پرستاری نقش دارد. در کشورهایی که تجربه موفق در نسخه نویسی دارند، مانند انگلستان، شواهد حاکی از این است که منافع بسیاری برای بیمار، جامعه و حرفه پرستاری دارد. با توجه به شرایط ایران و آموزش های مقاطع ارشد پرستاری که در ایران وجود دارد، پیشنهاد می شود دست اندرکاران توجه بیشتری نموده و سعی در حل مشکلات قانونی و آموزشی این کار و اجرای آن حداقل به صورت پایلوت در ایران باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1498393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!