بررسی شیوع ژن CTX-M در سویه های Escherichia coli جدا شده از عفونت ادراری در دو گروه از بیماران سرپایی و بستری شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
افزایش شیوع بتا لاکتامازهای گروه CTX-M در جهان در برخی از پاتوژن های گرم منفی باعث نگرانی جامعه ی پزشکی شده است. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی نسبی باکتری های Escherichia coli تولید کننده ی بتا لاکتاماز وسیع الطیف (ESBL یا Extended-spectrum beta-lactamase)، فراوانی ژن CTX-M و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در بیماران مبتلا به عفونت های ادراری ناشی از باکتری Escherichia coli در دو گروه بیمارستانی و سرپایی در شهر اصفهان در سال 1392 بود.
روش ها
این مطالعه بر روی 120 نمونه ی باکتری Escherichia coli جدا شده از بیماران سرپایی و بستری مبتلا به عفونت ادراری انجام شد. جهت تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی، از روش Disc diffusion استفاده شد. سویه های تولید کننده ی ESBL با استفاده از روش Combined disc تایید شد و با روش PCR (Polymerase chain reaction) از نظر ژن CTX-M مورد بررسی قرار گرفتند. از نرم افزار WHONET 5.6 و آزمون Excel جهت واکاوی داده ها استفاده شد.
یافته ها
از مجموع 120 سویه ی Escherichia coli، به ترتیب در گروه های سرپایی و بستری، 12 مورد (0/20 درصد) و 33 مورد (0/55 درصد) ESBL مثبت بودند. مقاومت به آمپی سیلین و کوتریماکسازول در گروه سرپایی به ترتیب 4/84 و 1/60 درصد و در گروه بستری 9/94 و 8/84 درصد گزارش شد. با استفاده از روش PCR، مشخص شد که 30 سویه، واجد ژن CTX-M بودند.
نتیجه گیری
تولید ESBL در ایزوله های بیمارستانی، تهدید بزرگی برای مصرف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف است. با توجه به حضور ژن CTX-M در درصد بالایی از این سویه ها، مطالعات بیشتر ملکولی و اپیدمیولوژیک در محیط های درمانی ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2019 تا 2025
لینک کوتاه:
magiran.com/p1498857 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!