بررسی اثرات درمانی عصاره شیرین بیان بر بلوغ و توان باروری اووسیت ها در موش های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

چکیده:
سابقه و هدف
هدف از این مطالعه بررسی آثار دوزهای مختلف عصاره شیرین بیان بر بلوغ آزمایشگاهی اووسیت ها و توان باروری آزمایشگاهی در موش های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS: Polycystic Ovary Syndrome) می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 32 سر موش سفید آزمایشگاهی به طور تصادفی انتخاب و به چهارگروه مساوی تقسیم شدند.گروه یک گروه کنترل بود.گروه دو با دریافت 2/0 سی سی استرادیول والرایت، PCOS در آن ها برانگیخته شد. گروه سه و گروه چهار، موش های مبتلا به PCOSبودند که عصاره شیرین بیان را به ترتیب با دوزهای 100 و mg/kg/day 150 به مدت 3 هفته دریافت کردند. بعد از 3 هفته از قلب موش ها خون گیری به عمل آمد و هورمون های تستوسترون و استروژن اندازه گیری شد. سپس تخمک های فاز ژرمینال وزیکول از تخمدان موش ها جداشده و در محیط کشت TCM199 کشت داده شد. پس از 24 ساعت تخمک ها به متافاز II رسیده و با اسپرم لقاح داده شدند و تکامل جنینی تا مرحله بلاستوسیست در زیر میکروسکوپ معکوس بررسی شد.
یافته ها
میزان هورمون های تستوسترون و استروژن در گروه های درمانی نسبت به گروهPCOS کاهش معنی دار داشت (05/0< p)، هم چنین اووسیت های بالغ، درصد لقاح، جنین های دوسلولی و تعداد بلاستوسیست ها در گروه های درمانی نسبت به PCOS افزایش معنی داری نشان داد (05/0< p).
استنتاج
نتایج تحقیق نشان داد که شیرین بیان بر میزان هورمون های جنسی در موش های مبتلا به PCOS موثراست و هم چنین می تواند بلوغ آزمایشگاهی اووسیت ها (وتوان باروری آزمایشگاهی را در موش های مبتلا به PCOS را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1498903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!