ابعاد و مولفه های رفتار شهروندی سازمانی پلیس (مورد مطالعه: پلیس راهور ناجا)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری خودجوش و آگاهانه است که به طور مستقیم یا صریح، توسط نظام پاداش دهی رسمی سازمانی تقویت نشده، اما در مجموع اثربخشی سازمانی را ارتقاء میدهد. منظور از خودجوش و آگاهانه بودن در آن است که این رفتار، مبتنی بر شرح شغل نبوده، بلکه رفتاری عمدتا، مبتنی بر انتخاب شخصی است و در صورت انجام ندادن آن نیز تنبیهی به دنبال نخواهد بود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ابعاد و مولفه های رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه خبرگان حوزه راهنمایی و رانندگی است.
روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، کیفی است و برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه باز استفاده شده است و جامعه آماری را نیز اعضای هیئت علمی و خبرگان راهنمایی و رانندگی ناجا به تعداد 24 نفر از روش نمونه گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری تشکیل داده اند. در تحلیل داده ها نیز برای طبقه بندی و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها از نرم افزار کیفی مکس کیو دی ای استفاده شده است.
یافته ها
با انجام مصاحبه با خبرگان راهور ناجا و سپس تحلیل محتوای مصاحبه ها، 22 بعد از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی احصاء شد که این ابعاد برای تعیین میزان اهمیت، طی پرسش نامه ای مورد سنجش مجدد خبرگان راهور قرار گرفت که پس از حذف 11 بعد کم اهمیت و بی اهمیت، 11 بعد که بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند، به عنوان ابعاد اصلی رفتار شهروندی سازمانی پلیس راهور ناجا باقی ماندند.
نتیجه گیری
با تطبیق ابعاد یازده گانه (یاری گری، وجدان کاری، تحمل سختی ها، جوانمردی، خوش رویی، آستانه تحمل بالا، اخلاق محوری، تعلق و حفظ منافع سازمان، دین محوری، صداقت و وظیفه شناسی) مستخرج از مصاحبه با ابعاد مستخرج از ادبیات نظری، مشخص شد که دین محوری و اخلاق محوری در نظریه ها و متون وجود ندارد و ابعاد جدیدی است که از مصاحبه با خبرگان احصاء شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1499363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!