OCT4B1و نقش آن در مهار بیان ژن های خانواده TRAFدر رده های سلول سرطانی (AGS، 5637 و U87MG)

چکیده:
مقدمه
OCT4یکی از ژن های مهم و تاثیرگذار بر مکانیسم خود بازآفرینی سلول (cell renewal) و هسته مرکزی مجموعه پروتئینی است که به عنوان عامل بنیادی بودن (Stemness) عمل می کنند. این ژن واریانت های متعددی از پروتئین OCT4 را کد می کند که مشهورترین آن هاOCT4B1 است. این واریانت به میزان بالایی در رده های سلول سرطانی و نیز بافت های سرطانی بیان می شود.. آپوپتوزیس توسط خانواده های مختلف ژنی کنترل و انجام می شود و یکی از این گروه های ژنی خانواده TRAF (TNF receptor-associated factor) است که شامل سه ژن (TRAF1، TRAF2 وTRAF3) می باشد. اطلاعاتی در مورد تاثیر واریانت OCT4B1 بر بیان ژن های خانواده TRAF، در دست نیست، بنابراین هدف این مطالعه بررسی تاثیر مهار واریانت OCT4B1 بر بیان سه ژن خانواده TRAF می باشد.
مواد و روش ها
رده های سلول سرطانی AGS (آدنوکارسینوم معده)،5637 (تومور مثانه) و U87MG (تومور مغز) در دو گروه تست و کنترل و با شرایط یکسان کشت و پس از رسیدن به تراکم سلولی موردنظر با استفاده از siRNA اختصاصی OCT4B1 (گروه تست) و scramble siRNA (گروه کنترل) مورد ترانسفکشن قرار گرفتند. پس از 48 ساعت RNA سلولی تخلیص و cDNA مربوطه سنتز گردید و با روش PCR Array، بیان ژن های موردنظر (خانوادهTRAF)، در هر رده سلولی و گروه های دوگانه تست و کنترل تعیین و بیان هر ژن با استفاده از نرم افزار اختصاصی شرکت SA Biosciences (RT) RTمحاسبه گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد تغییرات بیان ژنی در سه رده سلول سرطانی موردمطالعه تقریبا مشابه است و بیان هر سه ژن موردمطالعه، به دنبال مهار OCT4B1، کاهش معنی داری را نشان می دهد.
نتیجه گیری
طبق نتایج به دست آمده، مهار OCT4B1 باعث مهار بیان ژن های خانواده TRAF و القاء آپوپتوزیس در رده های سلول سرطانی می شود. بنابراین تاثیر مهار OCT4B1 بر فرایند آپوپتوزیس می تواند در مطالعات آتی شناخت مکانیسم ایجاد و درمان سرطان مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1500040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!