انگیزش عامل اصلی بهبود کیفیت کار

چکیده:
انگیزش از ریشه Motives که در لاتین عامیانه معنای «محرک» یا آنچه توان ایجاد حرکت دارد، از آن بر می آید، گرفته شده است.انگیزش فرآیندی است که از طریق آن یک عامل آگاه برای اقدام به عملی ارادی و با تصمیم قبلی، انگیزه ها یا دلایلی می یابد، یک انگیزه محرکی است که دارای ماهیت ذهنی، لیک در عین حال مرکب از احساسات و تمایلاتی است که از قبل در خلق و خوی فرد وجود داشته اند.
اساس هر عمل آزادانه و ارادی را انگیزشی کم و بیش آگاهانه تشکیل می دهد و در واقع این مجموعه انگیزه ها همچون دلایلی هستند که انجام عمل را موجب می شوند.برخی از روانشناسان، انگیزش را دارای معنایی بسیار نزدیک با امر زیستی و جسمانی می دانند و آن را با مفاهیمی چون میل و گرایش، قرین می شناسند. درست تر به نظر می رسد که انگیزش را همچون محرکی آگاهانه و غرایز، اشتهاها، امیال، کشش ها و تمایلات را همچون محرکاتی قبل از شعور تلقی کنیم. زمانی که این قبیل محرک ها(نوع دوم) به آستانه آگاهی می رسند، انگیزه هایی چند جهت هدایت کردار را در اختیار شعور یا آگاهی قرار می دهند. نیازها در وجود انسان که به احساس آنان می پردازد، شامل هم کشش ها هم انگیزش ها می شود. (بیرو، آلن، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه: ساروخانی، باقر، 1375: 234)از منظر اقتصادی گالبرایت معتقد است، نظام صنعتی جدید از قوانین بازار تبعیت نمی کند و در این نظام قدرت تصمیم گیری بر دوش نهاد فنی است، این نهاد مجموعه پهناوری است از گروه هایی که مسوولیت تهیه و تامین آگاهی ها را برای گروه های تصمیم گیرنده به عهده دارند، در حقیقت در داخل بنگاه های اقتصادی بزرگ قدرت تصمیم گیری در دست تکنسین ها، طراحان برنامه و سایر اشخاص متخصص قرار دارد و سازمان به نوبه خود به جدایی میان تملک سرمایه و رهبری عملی بنگاه اقتصادی می انجامد.(پورشه، لویی، جامعه صنعتی جدید از دیدگاه گالبرایت، ترجمه: مظفری، مهدی، 1353: 39)آنچه در این نظام صنعتی جدید بسیار حائز اهمیت است، هماهنگ بودن و به هماهنگی رسیدن این مجموعه است و تنها وسیله ای که این امر را محقق می سازد گذشتن افراد از اهداف و امیال شخصی به نفع هدف های سازمان و رسیدن این دو به اهداف مشترک است و تنها وسیله ای که می تواند افراد را هماهنگ کند، انگیزه است. (پورشه، لویی، جامعه صنعتی جدید از دیدگاه گالبرایت، ترجمه: مظفری، مهدی، 1353: 39)
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1500675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!