رابطه ی بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران دانشگاه های دولتی شهر اصفهان

چکیده:
مقدمه
منابع انسانی از ذخایر مهم یک سازمان محسوب می شود. شفافیت نقش می تواند موجب مفید بودن فرد و در نهایت انجام بهتر کارها شود. با توجه به اهمیت شفافیت نقش کتابداران، این مطالعه به منظور تعیین رابطه ی بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران دانشگاه های دولتی شهر اصفهان صورت گرفت.
روش بررسی
مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با حجم نمونه 105 نفر از بین کلیه کتابداران دانشگاه های دولتی شهر اصفهان (164 نفر) انجام شد. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه ها با روش روایی محتوا و پایایی آن ها با روش Cronbache''s alfa coefficient محاسبه و مقادیر ضریب پایایی متغیرهای رضایت شغلی و شفافیت نقش به ترتیب برابر 89/ و 91/ حاصل گردید. به منظورتجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS، از روش های آماری Correlation Coefficient، و آزمون One-way ANOVA، Independent T-test و آزمون LSD post hoc استفاده شد.
یافته ها
بر اساس یافته های مطالعه، همبستگی مثبت و معناداری بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران در کتابخانه های دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، و علوم پزشکی اصفهان وجود داشت (با مقدار سطح معناداریp=0/001). همچنین بین شفافیت نقش کتابداران و مولفه های رضایت شغلی از جمله: ارتباطات (p=0/018)، حقوق و دستمزد (p=0/037)، سرپرستی (p=0/003)، و شرایط کاری (p=0/046) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین شفافیت نقش کتابداران و سایر مولفه های رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری
شفافیت نقش موجب رضایت کارکنان و در نهایت تغییر بینش و نگرش فرد نسبت به وظایف خواهد بود؛ با توجه به اهمیت رضایت شغلی کتابداران، و همبستگی مثبت میان رضایت شغلی و شفافیت نقش آن ها، بررسی راهکارهایی جهت افزایش شفافیت نقش کتابداران پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
608 تا 614
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!