بررسی میزان ابتلا به اختلالات خواب در بیماران مبتلا به ریزش موی سکه ای

چکیده:
مقدمه
ریزش موی سکه ای یا منطقه ای (AA یا Alopecia areata)، به بیماری مزمن التهابی اطلاق می شود که می تواند منجر به از دست دادن ناگهانی مو در ناحیه ی سر، ریش، ابرو، مژه و یا هر جای دیگری از بدن شود. اتیولوژی ریزش موی سکه ای شناخته شده نیست؛ اما به نظر می رسد که یک بیماری خود ایمنی که تحت تاثیر عوامل ژنتیک و استرس روانی بروز می کند، عامل شروع این بیماری باشد. محرومیت از خواب و کیفیت پایین آن، به عنوان عاملی که با نتایج بسیار متنوعی از اختلالات فیزیکی و روانی همراه است، شناخته می شود. یکی از عواقب این اختلال، اثرات منفی بر روی سیستم ایمنی و همچنین اثرات استرس زای آن بر روی بدن است.
روش ها
در این مطالعه ی مورد- شاهدی، جمعیت مورد مطالعه 92 نفر شامل 2 گروه 46 نفره از بیماران مبتلا به ریزش موی سکه ای و افراد سالم بود. علاوه بر پرسش نامه ی اطلاعات دموگرافیگ و تاریخچه ی بیماری مبتلایان، پرسش نامه ی کیفیت خواب Pittsburgh (Pittsburgh Sleep Quality Index یا PSQI) که کیفیت خواب را در 7 قلمرو مختلف می سنجد، توسط هر دو گروه تکمیل و امتیازبندی شد. در انتها، داده ها جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنی داری تلقی شد.
یافته ها
میزان ابتلا به اختلال خواب به طور معنی داری در گروه مبتلا به ریزش موی سکه ای (7/45 درصد) در مقایسه با افراد سالم (7/21 درصد) بالاتر بود. اختلافی در نمره ی آزمون و در نتیجه شدت اختلال خواب در بین بیماران مبتلا به ریزش موی سکه ای (37/5 = Score) و افراد سالم (04/4 = Score) وجود نداشت (05/0 < P). میزان ساعت خواب افراد مبتلا به ریزش موی سکه ای (با میانگین 73/6 ساعت) نسبت به افراد سالم (با میانگین 76/7 ساعت) به طور قابل توجهی از لحاظ آماری کمتر بود (05/0 > P).
نتیجه گیری
در مجموع، در این مطالعه ارتباط معنی داری بین میزان ابتلا به اختلال در کیفیت خواب و ابتلا به ریزش موی سکه ای وجود داشت که نشان دهنده ی بالاتر بودن میزان اختلال خواب در بیماران مبتلا به ریزش موی سکه ای در مقایسه با گروه شاهد بود، اما اختلافی در شدت اختلال خواب در بین بیماران مبتلا به ریزش موی سکه ای و افراد سالم وجود نداشت. با توجه به نتایج این مطالعه، به نظر می رسد که اختلال خواب، می تواند علت یا معلول ریزش موی سکه ای باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2296 تا 2301
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!