مقایسه تاثیر نیکوتینیک اسید و سولامر بر فسفر بالای سرم در بیماران همودیالیزی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوسویه کور

چکیده:
مقدمه
کنترل میزان فسفر در بیماران دیالیزی بسیار مهم و ضروری بوده که به طرق مختلف انجام می شود. هدف این مطالعه مقایسه اثر نیکوتینیک اسید (نیاسین) و سولامر بر سطح فسفر بیماران همودیالیزی می باشد.
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه کارآزمایی بالینی بوده که بر روی 120 بیمار دیالیزی که به دو گروه 60 نفره مورد (مصرف نیاسین) و شاهد (مصرف سولامر) تقسیم شدند، پس از اخذ رضایت نامه آگاهانه انجام شده است. دوز نیاسین از 200 به 600 میلی گرم در روز و دوز سولامر از 400 به 1200 میلی گرم در روز به صورت ماهانه و طی سه مرحله افزایش یافت. آزمایشات مربوط به سطح فسفر در هر دو گروه انجام و نتایج دو گروه به کمک آزمون های آماری مرتبط با هم مقایسه خواهد شد.
نتایج
از بررسی کل بیماران مشخص شد که میانگین سنی بیماران در گروه مورد 3/21± 5/51 سال و گروه شاهد 5/22±7/50 بود که تفاوت معنی داری با هم نداشتند. در این تحقیق میزان فسفر در شروع مطالعه در گروه مورد 37/1 ±67/6 میلی گرم بر دسی لیتر و در گروه شاهد 95/0 ±77/6 میلی گرم بر دسی لیتر بود که تفاوت معنی داری با هم نداشتند. همچنین مشخص شد که به طور معنی داری استفاده از نیاسین باعث کاهش فسفر (001/0P<) سرم گشته و با افزایش دوز مصرفی آن، حتی تاثیر کاهندگی فسفر خون آن، از سولامر هم بیشتر می شود.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که نیکوتینیک اسید همانند سولامر باعث کاهش فسفر در بیماران همودیالیزی می شود ولی لازم است برای تعیین دوز مناسب دارو مطالعات کامل تری انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!