بررسی عملکرد جاذب لیکای اصلاح شده (TiO2/ LECA) در حذف سورفاکتانت آنیونی از فاضلاب

چکیده:
مقدمه
سورفاکتانت ها یا عوامل فعال سطحی مواد شیمیایی آلی هستند که با تجمع در سطح مشترک گاز- مایع یا جامد- مایع، خصوصیات آب را تغییر داده و با کاهش کشش سطحی آب، عمل پاک کنندگی را تسریع می کنند. با تخلیه مستقیم فاضلاب خام یا پساب های تصفیه شده، دترجنت ها به محیط وارد شده و با ایجاد آلودگی، سبب کاهش کیفیت در منابع آب و افزایش هزینه ها می شوند. هدف پژوهش ارزیابی عملکرد لیکای حاوی نانو ذره دی اکسید تیتانیم (TiO2) در حذف سورفاکتانت از فاضلاب بود.
مواد و روش ها
این مطالعه یک تحقیق تجربی است که در آن به منظور آماده سازی جاذب لیکا جهت افزایش میزان کارآیی و خاصیت کاتالیستی، از دی اکسید تیتانیم (Tio2) استفاده شد. تاثیر شاخص های pH (3، 5، 7، 9 و 11)، مقدار جاذب (g/L 25/0-2)، غلظت اولیه سورفاکتانت (mg/L25-200) و زمان تماس (min 15-120) توسط جاذب لیکای اصلاحی مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش ها بر روی نمونه سنتتیک، سپس در شرایط بهینه بر روی نمونه واقعی فاضلاب نیز انجام شد. اندازه گیری غلظت سورفاکتانت، با دستگاه اسپکتروفتومتر انجام شد.
نتایج
حداکثر حذف سورفاکتانت توسط لیکای اصلاح شده از محلول های سنتتیک سورفاکتانت، در شرایط بهینه (زمان تماس 30 دقیقه و pH برابر 5، مقدار جاذب 1 گرم بر لیتر، غلظت اولیه سورفاکتانت 100 میلی گرم بر لیتر) به میزان 98 درصد و در همین شرایط در نمونه های واقعی 87 درصد حاصل شد. نتایج به دست آمده از مطالعات ایزوترمی نشان داد که حذف سورفاکتانت از معادله ایزوترم فروندلیخ (973/0R2 =) تبعیت دارد. همچنین معادله شبه درجه دوم بهترین سازگاری را با داده های سینتیکی دارد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که لیکای حاوی نانوذرات دی اکسید تیتانیم می تواند به عنوان جاذبی موثر جهت حذف سورفاکتانت آنیونی از محلول های آبی به کار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!