بررسی تاثیر تغییرات کاربری اراضی بر منابع آبهای زیرزمینی با استفاده از تصاویر ماهواره ای (مطالعه موردی:چهارمحال بختیاری)

چکیده:
آب ، مهمترین جزء مجموع منابع طبیعی مورد نیاز برای بقای زندگی انسان، پیشرفت و بهبود آن به شمار می رود. صرفنظر از ارزش حیاتی آب، به عنوان یکی از عوامل ضروری در صنعت، تجارت، کشاورزی ، تفریحات سالم و زیباسازی محیط نیز ضروری است. هر چند که انسان بدون آب توانایی ادامه زندگی را ندارد اما آب می تواند عامل تهدید کننده سلامتی، آسایش و رفاه انسان به شمار می آید. بنابراین مطالعه دقیق رفتار آب در ابعاد گوناگون ضروری به نظر می رسد و مدیریت صحیح منابع آب باید یکی از فعالیتهای مهم جامعه به شمار آید. در بسیاری از مناطق ایران از جمله عرصه تحقیق ، تغییرات عمده کاربری ها در ارتباط با منابع آب زیرزمینی، سبب عدم تعادل سرزمین در طول زمان شده و باعث آشفتگی و تخریب اکولوژیک شده است که با مدیریت صحیح می توان به حفظ پایداری حوزه آبخیز کمک نمود.تحقیق حاضر به منظور تعیین تاثیر کاربری اراضی در تغییر منابع آب می باشد. لذا با استفاده از تصویر TM دراردیبهشت ماه سال 2012 اقدام به تهیه نقشه کاربری اراضی دشتهای فارسان،گندمان،شلمزار،کیار،خانمیرزا و شهرکرد شد. از این رو مراحل پیش پردازش تصویر انجام گرفت و تصویر با نقشه توپوگرافی 1:25000 و نقاط برداشت شده از مطالعات میدانی تدقیق شد. و با استفاده از داده های منابع آب مربوط به سال آبی 2012 ، مطالعات میدانی اولیه و تکمیلی و سایر اطلاعات اقدام به تهیه نقشه کاربری اراضی در منطقه شد. نتایج نشان داد که به جز دشتهای فارسان، شلمزار و گندمان سایر دشتهای استان با بیلان منفی مواجه هستند و همچنین برای تعادل بخشی به آبهای زیرزمینی دشتهای شهرکرد، بروجن، سفیددشت، کیار، فلارد و خانمیرزا لازم است میزان برداشت آب به ترتیب 48،32 ،66 ،30،13 و 12 درصد کاهش یابد. در مورد دشتهای فارسان، شلمزار و گندمان نتایج نشان داده که می توان به ترتیب 38،45 و30 درصد در برداشت از منابع آب این دشتها افزایش ایجاد کرد. لذا نتایج حاصل می تواند به منظور برنامه ریزی صحیح سرزمین بخصوص منابع آب و زمین منطبق با ویژگی های جمعیتی و اقتصادی در هر روستا استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1505936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!