بررسی میزان فراوانی آلودگی های انگلی روده ای در فروشندگان مواد غذایی مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکز بهداشت شهرستان گنبد کاووس در سال 1392

چکیده:
زمینه و هدف
آلودگی های انگلی یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در جوامع امروزی خصوصا در افرادی که در تهیه و توزیع مواد غذایی مشارکت دارند می باشد. در مطالعات مختلف انواع متنوعی از انگل های روده ای در ایران گزارش شده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی آلودگی های انگلی روده ای در فروشندگان مواد غذایی در شهرستان گنبد کاوس در سال 1392 می باشد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی از تعداد 100 نفر از فروشندگان مواد غذایی مراجعه کننده به مرکز بهداشت شهرستان گنبد کاووس نمونه مدفوع در ظروف استریل جمع آوری شد. سپس با سه روش آزمایشگاهی مستقیم، فرمالین-اتر و روش سریع سافرانین مورد بررسی و داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS ویرایش 16 تجزیه و تحلیل آماری شدند.
نتایج
یافته های حاصل از 100 نمونه مورد بررسی با روش های مستقیم و سریع سافرانین فاقد آلودگی انگلی در حالی که با روش فرمالین_اتر تنها یک مورد (1 درصد) تخم انگل هیمنولپیس نانا یافت شد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها ی مطالعه بنظر می رسد نظارت های دوره ای و منظم مراکز بهداشتی و نیز استفاده از روش های متداول و تکمیلی در امر تشخیص آلودگی های انگلی ضروری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1505941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!