بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره رزماری در ترکیب با نایسین بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در گوشت چرخ کرده گاو در طول نگهداری در یخچال

چکیده:
امروزه استفاده از روش های نوین نگهداری نظیر استفاده از ضدمیکروب ها جایگاه ویژه ای در صنایع غذایی پیدا کرده اند. از طرف دیگر با توجه به نگرانی های موجود در مورد استفاده از نگهدارنده های شیمیایی و اثرات مضر احتمالی آنها گرایش به استفاده از نگهدارنده های طبیعی افزایش یافته است. نایسین تنها باکتریوسینی است که اجازه استفاده بی خطر آن در مواد غذایی داده شده است. رزماری نیز از جمله گیاهان دارویی و منابع طبیعی ضدمیکروبی است که در این تحقیق همراه با نایسین با هدف جلوگیری از فساد میکروبی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس در گوشت چرخ کرده گاو انتخاب شده است. ساقه و برگ های گیاه رزماری پس از خشک شدن در سایه، با روش خیساندن در الکل عصاره گیری شدند. حداقل غلظت ممانعت کننده عصاره و نایسین بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس به روش رقیق سازی در آگار تعیین گردید. تیمارهای استفاده همزمان از این دو ماده در غلظت های (μg/ml 8 نایسین + mg/ml 2 عصاره) و (μg/ml 7 نایسین + mg/ml 5/1 عصاره) و همچنین تیمارهای عصاره رزماری (در دو غلظت 3 و 4 mg/ml) به تنهایی تهیه گردید و به مدت 14 روز در دمای یخچال نگهداری شدند. شمارش کل باکتری ها و استافیلوکوکوس اورئوس در فواصل زمانی 0، 1، 3، 7 و 14 روز انجام گرفت. بر اساس یافته های تحقیق عصاره رزماری در هر دو غلظت خاصیت ضدمیکروبی بالایی از خود نشان داد، اما زمانی که با نایسین ترکیب گردید در مقادیر پایین تر، اثر ضدمیکروبی بالاتری از خود نشان داد. تاثیر مقادیر مختلف عصاره و نایسین از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0>P ). همین طور نتایج نشان دهنده ارجحیت استفاده ترکیبی دو ماده نسبت به استفاده تکی مواد نگهدارنده بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!