بررسی اثرات فتوکاتالیتی-ضد میکروبی فیلم نانوکامپوزیت رس-دی اکسیدتیتانیوم در شرایط درون شیشه ای و بسته بندی پس از برداشت زردآلو

چکیده:
در این پژوهش قابلیت ضدمیکروبی یک فیلم جدید فتوکاتالیست حاوی نانو ذرات رس و دی اکسیدتیتانیوم در ماتریس پلیمری پلی اتیلن با چگالی پایین در برابر باکتری های Pseudomonas spp. و مخمر Rhodotorula mucilaginosa در شرایط درون شیشه ای و سردخانه ارزیابی شد. فیلم نانوکامپوزیت با اختلاط نانوذرات دی اکسیدتیتانیوم در دو فاز آناتاز و روتایل و نانوذرات رس کلوزیت 20 آ( closite 20A ) در ماتریس پلی اتیلن با روش مخلوط واکنشی مذاب تهیه شد. در هیچ یک از فیلم های شاهد فعالیت میکروب کشی در برابر هر دو میکروارگانیزم مشاهده نشد. سلول های زنده روی فیلم های نانوکامپوزیت برای Pseudomonas spp. وRhodotorula mucilaginosa ، پس از سه ساعت پرتوتابی با نور UVA با شدت mW/cm2 05/0 (طول موج 200-300 نانومتر) به ترتیب تا log CFU/ml 23/4 و log CFU/ml 12/2 کاهش یافت. آزمایش شرایط سردخانه، روی میوه های تازه زردآلوی بسته بندی شده در فیلم های نانوکامپوزیت و پلی اتیلن خالص به مدت 17 روز در دمای 5 درجه سانتی گراد تحت تابش لامپ فلورسنت معمولی انجام شد. تعداد سلول های باکتری های مزوفیلیک و مخمر موجود بر میوه های بسته بندی شده در فیلم نانویی نسبت به فیلم پلی اتیلن خالص از کاهش معنی داری برخوردار بود. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین اثر ضدمیکروبی با کاربرد توام فیلم های نانوکامپوزیت همراه با پرتوتابی UVA حاصل شد. پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از فیلم نانوکامپوزیت تولید شده با روش واکنشی مذاب، می تواند در بسته بندی محصولات غذایی رشد میکروبی را کنترل کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
707 تا 708
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!