بررسی فرهنگ کلاسی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه یکی از شاخصهای کشورهای توسعه یافته را نقش نظام آموزش عالی در فرهنگ و تمدن سازی می دانند. شناخت ابتکارات و احساسات دانشجویان نسبت به فرهنگ و روابط اعضای کلاس برای برنامه ریزی، تغییرات مثبت، سازماندهی و دگرگونی دارای اهمیت است و نحوه برداشت دانشجویان از فرهنگ کلاسی و احساس آنها در مورد رفتار مدرسین و همکلاسی ها، نیز می تواند منجر به بروز رفتارهای سازگار یا ناسازگارانه گردد. هدف این پژوهش تعیین فرهنگ کلاسی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان بوده است.
مواد و روش ها
مطالعه توصیفی حاضر به روش مقطعی در بین240 دانشجوی دانشکده های پیراپزشکی و بهداشت که در نیمسال دوم سال تحصیلی 94-93 اشتغال به تحصیل داشتند با روش نمونه گیری تصادفی اجرا گردید. داده ها از طریق دو پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد ارزیابی فرهنگ کلاسی استفان رابینز که دارای 8 سوال با مقیاس پنج ارزشی لیکرت از کاملا موافقم تاکاملا مخالفم می باشد گردآوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های کای اسکوئر و همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که 73/3 جمعیت نمونه را زنان و 26/2 درصد دیگر را مردان تشکیل داده اند. 53 درصد دانشجویان خوابگاهی و 47 درصد غیر خوابگاهی بوده اند. میانگین فرهنگ کلاسی در بین دانشجویان 4/986±27/45 بود. فرهنگ کلاسی باز (بیشتر از 30) 35%، بنیابینی(29-20) 55% و بسته (پایین تر از 20) 10% در میان دانشجویان بود. نتایج تحلیلی پژوهش نشان داد که بین فرهنگ کلاسی با متغیر های رشته (p=0.000)، سکونت (خوابگاهی و غیر خوابگاهی) (p=0.059) و معدل (p=0.023) رابطه ای معنادار وجود داشت ولی بین متغیرهای سن (p=0.791)، جنس (p=0.299)، بومی و غیر بومی بودن (p=0.452) و وضعیت تاهل p=0.604)) رابطه معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری
از دیدگاه اکثر دانشجویان فرهنگ حاکم بر کلاسهای درسی فرهنگ بنیابینی بود و بیان روشن اساتید از انتظاراتشان، تعامل و ارتباط بیشتر با دانشجویان و بکارگیری روش های دانشجو - محور می تواند منجر به برقراری ارتباط بیشتر بین استاد و دانشجو و دانشجویان با یکدیگر و ایجاد فرهنگ باز و صمیمی شده و به عنوان راهکاری جهت افزایش فرهنگ کلاسی که عامل مهم و موثری در عملکرد تحصیلی می باشد ارایه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!