بررسی اثرات شدت های مختلف ورزش اجباری بر فعالیت های شناختی و میزان فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز در قشر جلوی پیشانی در موش های ماده وابسته به مرفین

چکیده:
سابقه و هدف
وابستگی به مرفین موجب آسیب فعالیت های شناختی و تغییرات فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز (Brain Derived Neurotrophic Factor، BDNF) در نقاط مختلف مغز در موش های نر می شود. از طرف دیگر، ورزش اجباری قادر است اختلالات شناختی و تغییرات BDNF به دنبال مصرف مرفین را اصلاح کند. با این وجود، اثرات ورزش در موش های ماده و نیز تاثیرات شدت ورزش در این شرایط مشخص نیست. هدف این مطالعه، بررسی این موضوع است.
مواد و روش ها
به مدت ده روز تزریق زیرجلدی مرفین (mg/kg 10) دو بار در روز با فاصله 12 ساعت در موش های ماده انجام شد. موش های گروه کنترل، در این مدت سالین دریافت نمودند. سپس موش ها طبق پروتکل ورزشی به مدت 4 هفته و هر هفته 5 روز ورزش ملایم، متوسط و سنگین (روی یک دستگاه تردمیل) انجام دادند. سپس تست های شناختی (حافظه شناختی و فضایی وابسته به هیپوکمپ) و پس از آن، تغییرات BDNF قشر جلوی پیشانی اندازه گیری شد.
یافته ها
وابستگی به مرفین منجر به نقص حافظه ی شناختی شد و ورزش با شدت های متوسط و شدید این نقص را اصلاح نمود ولی اثری روی این حافظه در موش های غیر وابسته نداشت. مرفین مزمن اثری روی حافظه وابسته به هیپوکمپ نداشت ولی ورزش با شدت متوسط، این نوع حافظه را در هر دو گروه وابسته و غیر وابسته به مرفین افزایش داد. مرفین مزمن، میزان BDNF قشر جلوی پیشانی را کاهش داد و ورزش خفیف میزان آن را در گروه غیروابسته زیاد کرد ولی اثری روی موش های وابسته نداشت. علاوه بر این، ورزش متوسط و شدید میزان BDNF را در موش های غیروابسته و وابسته به مرفین کاهش داد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که اثرات ورزش بر فعالیت های شناختی در شرایط طبیعی و پاتولوژیک به شدت ورزش و نوع فعالیت شناختی وابسته است. اثرات ورزش بر میزان BDNF قشر جلوی پیشانی نیز به شدت ورزش وابسته است. ورزش ملایم اثرات مثبت در حالی که ورزش متوسط و شدید اثرات منفی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
669 تا 676
لینک کوتاه:
magiran.com/p1507558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!