بررسی تاثیر اسپلینت ضد پرونیشن استاتیک بر قدرت، اسپاستی سیته، دامنه حرکتی و عملکرد اندام فوقانی سمت مبتلای کودکان فلج مغزی همی پلژیک اسپاستیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فلج مغزی یکی از دلایل رایج ناتوانی در دوران کودکی است که رشد حرکتی و پوسچر را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به محدودیت در انجام فعالیت می شود. نقص در عملکرد بازو و دست از مشکلات کودکان مبتلا به فلج مغزی می باشد و جزء فاکتورهای اصلی ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره ی زندگی آنها به شمار می رود. ارتز ها و اسپلینت ها به منظور بهبود وضعیت ، دامنه حرکتی و عملکرد دست، مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر اسپلینت ضد پرونیشن استاتیک بر اسپاستی سیته ، دامنه حرکتی ، قدرت و عملکرد اندام فوقانی سمت مبتلای کودکان فلج مغزی همی- پلژیک اسپاستیک 12-8 ساله می باشد.
روش بررسی
روش مطالعه در این پژوهش، از نوع مداخله ای می باشد. 20 بیمار فلج مغزی همی پلژیک اسپاستیک 8 تا 12 ساله از بین کودکانی که در مدارس جسمی حرکتی شهر تهران تحصیل می کردند و معیار های ورود به مطالعه را داشتند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند که در هر گروه 10 کودک قرار گرفت. بیماران گروه مورد از یک اسپلینت ضد پرونیشن استاتیک به مدت 2 ماه و روزانه 6 ساعت استفاده کردند. در این مطالعه از تست جبسون تیلور برای ارزیابی عملکرد دست، مقیاس آشورث اصلاح شده برای ارزیابی اسپاستی سیته مچ دست، ساعد و آرنج، گونیامتر برای ارزیابی دامنه حرکتی مچ دست، ساعد و آرنج و از دستگاه digital pinch/grip analyser برای ارزیابی قدرت دست استفاده شد.
یافته ها
نتایج ارزیابی ها در گروه مورد، نشان دهنده بهبود معنادار عملکرد اندام فوقانی (003/0P<)، اسپاستی سیته مفصل مچ دست(005/0P<) ، اسپاستی- سیته ساعد (003/0P<)، دامنه حرکتی مفصل مچ دست (001/0P<)، دامنه حرکتی ساعد (003/0P<)، قدرت گریپ (001/0P<) و قدرت پینچ (003/0P<) بود، اما تاثیر معناداری بر اسپاستی سیته آرنج (157/0P<) و دامنه حرکتی آرنج (343/0P<) مشاهده نشد. در گروه شاهد، ارزیابی ها نشان دهنده بهبود معنادار در هیچ کدام از موارد فوق نبود(05/0P>).
نتیجه گیری
اطلاعات حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد که استفاده از اسپلینت ضد پرونیشن استاتیک به مدت 2 ماه و روزانه6 ساعت، می تواند روش موثری جهت بهبود اسپاستی سیته و دامنه حرکتی مفاصل مچ دست و ساعد، قدرت و عملکرد دست کودکان فلج مغزی همی پلژیک باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!