بررسی مایع آسیت بیماران بستری درمرکز آموزشی-درمانی بوعلی و ولایت شهر قزوین بین سال های 1392-1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسیت یکی از علائم مهم بیماری های زمینه ای می باشد. آسیت شایع ترین عارضه سیروز است و با افزایش ریسک عفونت و افت در کیفیت زندگی همراه است. هدف از انجام این مطالعه بررسی یافته های اپیدمیولوژیک و مبنا قرار دادن آن جهت مطالعات آینده نگر از نظر کاهش بیماری های اتیولوژیک در زمینه آسیت بوده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی مبتنی بر اطلاعات بیمارستانی بوده که بر روی بیماران بستری دارای آسیت در بخش داخلی و بخش گوارش مرکز آموزشی-درمانی بوعلی و ولایت شهر قزوین بین سال های 1390 الی 1392 که پرونده پزشکی آن ها در بایگانی مراکز ذکر شده وجود داشته است، انجام گردید. داده ها با اسنفاده از نرم افزار SPSS vol.16 مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های استیودنت T تست و کای دو با سطح معنی داری P<0.05 مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته های پژوهش: از مجموع 101 بیمار 4/58 درصد موارد، مرد و 6/41 درصد موارد، زن بوده اند. میانگین سن بیماران 88/58 سال بوده است . در مجموع، 68 درصد بیماران آسیت High SAAG و 32 درصد آسیت Low SAAG داشتند. شایع ترین علت آسیت در بیماران ، سیروز کبدی با شیوع 4/34 درصد و بعد از آن بدخیمی با شیوع 24 درصد بوده است.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس این مطالعه شایع ترین علت آسیت، سیروز کبدی می باشد و دومین علت مهم آن نیز بدخیمی است. با توجه به این یافته کلیدی اپیدمیولوژیک در مطالعه (شامل شیوع بالای پریتونیت کارسینوماتوز به عنوان دومین علت شایع آسیت) نیاز به مطالعات تکمیلی با نمونه های بیشتر جهت اقدامات پیشگیرانه و درمانی کاملا احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!