جداسازی کریپتوکوکوس نئوفورمنس واریته گتی از اطراف درخت اکالیپتوس در مناطق مختلف ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
کریپتوکوکوزیس یک بیماری قارچی فرصت طلب است. بیشترین فرم آن به صورت ریوی بروز می کند و می تواند به صورت مزمن، تحت حاد و ندرتا حاد بروز نماید. آلودگی های کریپتوکوکوسی عمدتا، در بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی ایجاد می شود. این مطالعه به منظور جداسازی کریپتوکوکوس نئوفورمنس واریته گتی از مناطق مختلف ایران انجام شد.
مواد و روش ها
کشور به سه قسمت شمالی(استان مازندران و گلستان)، مرکزی(در سه استان تهران، اصفهان و شیراز) و جنوبی(دو استان خوزستان و هرمزگان) تقسیم و مناطق کشت اکالیپتوس جهت نمونه برداری تصادفی انتخاب شد. تعداد 495 نمونه از برگ، خاک، گل و نمونه هوای مجاور درخت برداشت و در محیط های کشت پایه سابورودکستروز آگار و سابورودکستروزآگار حاوی کلرامفنیکل کشت داده شدند و محیط های کشت نایجر سید آگار و L کاناوانین گلیسین بروموتیمول آگار به عنوان محیط های تفریقی کریپتوکوکوس نئوفورمنس واریته گتی استفاده شد.
یافته های پژوهش: در مجموع 13 سوش کریپتوکوکوس نئوفورمنس واریته گاتی شناسائی شد. از این تعداد 3 نمونه(5/2 درصد) مربوط به استان خوزستان، 10 نمونه(2/9 درصد) مربوط به استان های مازندران و گلستان و از استان های مرکزی موردی جدا نگردید. 1 مورد از 113 نمونه گل، 3 مورد از 171 نمونه برگ، 4 مورد از 40 نمونه هوا و 5 مورد از 171 نمونه خاک، کریپتوکوکوس نئوفورمنس واریته گتی بود.
بحث و نتیجه گیری
اختلاف معنی داری در جداسازی کریپتوکوکوس از خاک و هوای اطراف اکالیپتوس مشاهده شد. هم چنین اختلاف معنی دار بین وجود مخمر در نمونه های گیاه و هوا مشاهده شد(P<0.05). مطالعات بیشتری در زمینه شیوع بیماری و عوامل زمینه ساز آن در افراد در ایران پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!