تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش مادران در مورد سالک در مشهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کمبود اطلاعات مادران در زمینه ی راه های پیشگیری از سالک در ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد، لذا اقدامات پیش گیرانه زمانی موثر خواهد بود که مادران آگاهی لازم و نگرش مثبت درخصوص بیماری و نحوه ی پیش گیری از آن را داشته باشند. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله ی آموزش بر آگاهی و نگرش مادران این منطقه در زمینه ی سالک و راه های پیشگیری از آن انجام گرفت.
روش اجرا: مطالعه ی حاضر مطالعه ای نیمه تجربی بود. 120 نفر زن متاهل بالای 15 سال که در سال 1388 به مرکز بهداشتی درمانی آب و برق شهر مشهد مراجعه کرده بودند در سه گروه سخنرانی، بحث گروهی و شاهد، مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ی تدوین شده توسط پژوهشگر بود. ارزیابی اثر مداخله ی آموزشی در زمان های قبل، بلافاصله بعد و یک ماه بعد از آموزش انجام گرفت.
یافته ها
میانگین امتیاز آگاهی قبل از آموزش در بین سه گروه مورد مطالعه تفاوت معنی دار نداشت (71/0=P) ولی بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله ی آموزشی اختلاف معنی داری میان سه گروه در میانگین امتیاز آگاهی وجود داشت (001/0=P). هم چنین، تفاوت معنی داری در امتیاز نمره ی نگرش بین دو گروه سخنرانی و بحث وجود داشته و اختلاف معنی داری در میانگین امتیاز نگرش بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد (001/0=P).
نتیجه گیری
به طور کلی یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که آموزش فردی و گروهی برای مادران بر دانش و نگرش آن ها موثر است؛ از این رو ارائه ی برنامه ی آموزش بهداشت هم چون بحث گروهی و سخنرانی توصیه می گردد. با توجه به افزایش بازده ی آموزشی در روش بحث گروهی، این روش جهت ماندگاری بیشتر اثرات آموزش بر آگاهی و نگرش مادران توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509701 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!