کانی شناسی و زمین شیمی کلینکر، سیمان پرتلند و گرد و غبار تولید شده درکارخانه سیمان نکاء و اثرهای زیست محیطی آن در استان مازندران

چکیده:

سیمان پرتلند از گرما دادن مواد خام اولیه (سنگ آهک، خاک رس) در دمای حدود 1500 درجه ی سانتی گراد که تشکیل کلینکر را می دهد، تولید می شود. بررسی کانی شناسی و زمین شیمی کلینکر، سیمان پرتلند نکاء، غبار کوره سیمان و غبار آسیاب سیمان با میکروسکوپ پقطبشی، پراش پرتوایکس و فل یورسانی پرتو ایکس انجام شد. در نمودار سیستم فازی ((CaO - Al2O3 - SiO2 ترکیب های شیمیایی کلینکر در مثلث C3S - C2S - C3A قرار می گیرند. رس ها به علت جذب سطحی و تبادل یونی بالا بیشترین سهم در ورود عناصر جزئی و فلزات سنگین را به کلینکر سیمان نکاء دارند. بر اساس روابط بوگه، کلینکر و سیمان پرتلند نکاء با استاندارد بین المللی سیمان همخوانی دارد. از غبار کوره سیمان نکاء می توان به عنوان مواد اولیه سیمان استفاده کرد. بررسی کانی شناسی کلینکر و سیمان پرتلند حاکی از وجود کانی های سیلیکاتی کلسیم و میلریت قهوه ای در کلینکر و کانی های سیلیکات های کلسیم (تری کلسیم سیلیکات، دی کلسیم سیلیکات)، لارنیت، گچ، میلریت قهوه ای (تتراکلسیم آلومینوفریت) و کلسیت در سیمان پرتلند است. بررسی کانی شناسی غبار کوره سیمان و غبار آسیاب سیمان حاکی از وجود کانی های سیلیکات های کلسیم (تری کلسیم سیلیکات، دی کلسیم سیلیکات)، لارنیت، گچ و میلریت قهوه ای (تتراکلسیم آلومینوفریت) در غبار آسیاب سیمان و کانی های کلسیت، کوارتز، موسکوویت – ایلیت و کلریت در غبار کوره سیمان است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!