بررسی القای آپوپتوزیس ناشی از تیمار با عصاره ی پوست انار سیاه در رده ی سلولی ملانوما در مقایسه با سلول های اندوتلیال بند ناف انسان

چکیده:
مقدمه
نقص در آپوپتوزیس (Apoptosis) نقش مهمی در تشکیل تومورها بازی می کند و به هم خوردن تنظیم آن، باعث مقاومت به درمان می شود. تاثیرات انار در مهار آپوپتوزیس و تکثیر سلولی برخی از سرطان ها به اثبات رسیده است. در این مطالعه، به بررسی تاثیر عصاره ی پوست انار سیاه بر بقای سلولی، مورفولوژی و آپوپتوزیس سلول های ملانوما و اندوتلیال پرداخته شد.
روش ها
عصاره ی هیدروالکلی انار پوست سیاه تهیه شد. آزمون سنجش سمیت MTT (3-(4،5-Dimethylthiazol-2-yl)-2،5-diphenyltetrazolium bromide) با دزهای (10، 100، 200 و 300 میکروگرم بر میلی لیتر) عصاره و گروه شاهد با دی متیل سولفوکساید 1/0 درصد، بر روی رده های ملانوما و اندوتلیال انجام شد. آپوپتوزیس با استفاده از کیت Annexin-V و دستگاه فلوسیتومتر و مورفولوژی سلول ها با میکروسکوپ بررسی گردید.
یافته ها
عصاره ی انار در مدت زمان 48 ساعت به طور وابسته به دز، موجب کاهش معنی دار درصد بقای سلول های ملانوما شد (05/0 > P)، اما بر سلول های اندوتلیال اثر سمی نداشت. تیمار با دز (5/77 میکروگرم بر میلی لیتر) IC50 (Half maximal inhibitory concentration) منجر به القای آپوپتوزیس اولیه (05/43 درصد) و ثانویه ی (05/0 درصد) ملانوما گردیدکه نسبت به گروه شاهد افزایش معنی دار داشت (05/0 > P) و 9/56 درصد سلول های زنده سالم بودند. القای آپوپتوزیس در سلول های اندوتلیال مشاهده نشد؛ تنها سلول های ملانوما پس از تیمار، دچار تغییرات مورفولوژیک از جمله چروکیدگی و گرد شدن غشا شدند.
نتیجه گیری
عصاره ی پوست انار سیاه، باعث القای آپوپتوزیس، مرگ و تغییر مورفولوژی سلول های ملانوما می شود، اما بر روی سلول های اندوتلیال اثر ندارد. به نظر می رسد که این عصاره، می تواند با آزمایش های بیشتر به عنوان گزینه ی مناسبی برای القای آپوپتوزیس سلول های سرطانی ملانوما به عنوان درمان کمکی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
2461 تا 2468
لینک کوتاه:
magiran.com/p1511352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!