تاثیر لیزر گالیوم-آرسناید (904 نانومتر) بر کاهش سطح زخم و تغییر ایندکس مچ پایی-بازویی در زخم پای دیابتیک

چکیده:
زمینه و هدف
زخم پای دیابتی به عنوان یکی از شایع ترین عوارض دیابت شناخته شده است که معمولا به درمان های متداول ترمیم زخم مقاوم می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی اثر لیزر کم توانGa-As با 904 نانومتر بر ترمیم زخم مزمن پای بیماران دیابتی نوع 2 می باشد.
روش بررسی
27 بیمار دیابتی با زخم پای ایسکمیک با درجه ی 2 معیار واگنر به طور تصادفی به دو گروه لیزر درمانی (15 بیمار) و گروه پلاسبو (12 نفر) تقسیم شدند. در گروه لیزر درمانی، لیزر (Ga-As، 2 ژول بر سانتی متر مربع، 90 میلی وات) و در گروه پلاسبو پروب لیزر مطابق با گروه درمان اما به صورت خاموش به کار برده شد. درمان معمول جهت ترمیم زخم در هر دو گروه بعد از لیزر درمانی، سه بار در هفته و تا دوازده جلسه اعمال گردید. محیط سطح زخم و دمای محیط اطراف محل زخم (قبل و بعد از درمان)، در جلسات اول، ششم و دوازدهم، و شاخص مچ پایی-بازویی در جلسات اول و دوازده ارزیابی شد.
یافته ها
در گروه لیزر درصد بسته شدن سطح زخم نسبت به سطح پایه در جلسه 6 و 12 (به ترتیب 36/6±97/43، 22/7±02/72 درصد) نسبت به گروه پلاسبو (به ترتیب 98/7±48/6، 05/9±69/12 درصد) افزایش معناداری نشان داد (05/0>P). اما تغییرات در میزان شاخص مچ پایی-بازویی و دمای اطراف محل زخم در دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد لیزر گالیوم آرسناید از طریق اثر فوتو شیمیایی غیر حرارتی در محیط زخم منجر به تسریع بسته شدن زخم مزمن پای بیماران دیابتی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1515617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!