بررسی امکان برآورد ترسیب کربن تنه درختان راش (Fagus orientalis Lipskey) در جنگل های هیرکانی با استفاده از روش های غیرتخریبی

پیام:
چکیده:
با توجه به اینکه درختان در اکوسیستم های جنگلی به عنوان مخازن بزرگ کربن در رابطه با کاهش انتشار کربن اتمسفری به شمار می روند؛ چگونگی برآورد موجودی ذخایر کربن آنها از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروزه محققین اکولوژی به دنبال آن می باشند. با توجه به سهم تنه در خصوص حداکثر وزن درختان، تحقیق حاضر به دنبال اینست که آیا استفاده از روش های غیر تخریبی برای برآورد مقادیر ترسیب کربن تنه درختان راش شرقی جنگل های هیرکانی در مطالعه موردی جنگل گلندرود نور، می تواند معرف مناسبی محسوب شود یا خیر. در این تحقیق ضریب کربن تبدیلی با استفاده از روش احتراق مستقیما محاسبه شد. با دسترسی به مشاهدات مربوط به اوزان خشک و چگالی تنه گونه مذکور در جنگل مورد مطالعه، از رابطه حجم و چگالی خشک تنه و مدل های معرفی شده زی توده گونه های مختلف درختان راش (Fagus spp.) در بیوم های مختلف به عنوان روش های غیر تخریبی برای برآورد زی توده تنه درختان راش شرقی استفاده شد. درصد کربن تبدیلی تنه درختان حاصل از تحقیق حاضر تقریبا 57 درصد معرفی شد. براساس حداقل میانگین باقی مانده ها و عدم معنی داری مقدار t جفتی بین تخمین حاصل از هر مدل آلومتریک و مقادیر واقعی زی توده (مشاهدات)، نتایج نشان داد که مدل آلومتریک [03/ 3- ln(d) 53/2] exp= Y مربوط به درختان راش غربی (F. sylvatica) رویشگاه های غرب آلمان و رابطه آلومتریک حجم و چگالی خشکD2×H)) 0239/0 = Y) در تحقیق حاضر با توجه به ضریب کربن محاسباتی بدست آمده، به ترتیب اولویت برای تخمین ترسیب کربن درختان راش شرقی در جنگل های هیرکانی کاربردی می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
447 تا 458
لینک کوتاه:
magiran.com/p1518176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!