ارزیابی تاثیر طراحی بازشوهای نمای بانک بر احساس امنیت و آرامش شهروندان (مطالعه موردی بانک مسکن در شهرستان ساری)

پیام:
چکیده:
در نظام پولی و بانکی کشور توجه به عوامل موثر در ایجاد احساس امنیت در بین مشتریان در کنار چالش هایی مانند کنترل تورم، مقررات گذاری و ثبات دارایی ها از دغدغه های اساسی به شمار می رود. پرواضح است که سیمای ظاهری تمامی پدیده های جاندار و بی جان هستی چون انسان، جمودات و آثار معماری، احساسی قابل درک به اطراف منتقل می کنند. نمای آثار معماری بانک ها می تواند با ایجاد احساس آرامش و امنیت در مشتریان موجب افزایش جذب مشتری شود.
پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که آیا طراحی بازشوهای نمای بانک در انگیزش احساس امنیت و آرامش موثر است یا خیر و در نظر دارد تا معماری را به عنوان یکی از علوم موثر در افزایش احساس امنیت و آرامش شهروندان نسبت به بانک ها معرفی کند. در این راستا به استخراج ترجیحات احساسی کاربران نسبت به بازشوهای نمای بانک مسکن پرداخته و میزان انتقال احساس آرامش و امنیت در آنان نسبت به انواع مختلف بازشو (بازشوهای گسترده، بازشوهای مثلثی، بازشوهای دایره، بازشوهای شش ضلعی، بازشوهای طاقی سنتی، بازشوهای مستطیل با کشیدگی عمودی و افقی) را مورد بررسی قرار داده است.
بررسی ها از طریق تنظیم پرسشنامه بر روی 200 نفر از نمونه آماری انتخابی و با شیوه افتراق معنایی (SD) با مقیاس هفت درجه ای لیکرت انجام شد و در نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل با تایید فرضیه تاثیر طراحی نمای بانک بر احساس امنیت و آرامش شهروندان، الگوهای فیزیکی مانند استفاده از بازشوهای مستطیلی با کشیدگی عمودی و بازشوهای سنتی طاقی برای طراحی نمای بانک مسکن در شهر ساری را ارائه می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!