ارتباط اختلال های تغذیه ای با تصویر ذهنی از جسم در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه علوم پزشکی قزوین

پیام:
چکیده:
زمینه
نارضایتی از تصویر ذهنی از جسم و مشکلات تغذیه ای یکی از اختلال های شایع دوره نوجوانی و جوانی به خصوص در ورزشکاران است.
هدف
مطالعه به منظور تعیین ارتباط اختلال های تغذیه ای با تصویر ذهنی از جسم در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 226 نفر دانشجوی ورزشکار و 350 نفر دانشجوی غیرورزشکار انجام شد که در سال 93-1392 در دانشگاه علوم پزشکی قزوین تحصیل می کردند. تمام دانشجویان دختر و پسر ورزشکاری که به طور خاص یک رشته ورزشی را دنبال می کردند و حداقل در یکی از سطوح مسابقه های ورزشی شرکت کرده بودند، به عنوان دانشجویان ورزشکار به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. دانشجویان دختر و پسر غیرورزشکار به صورت تصادفی از بین دانشجویانی انتخاب شدند که هیچ گونه فعالیت ورزشی نداشتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های اطلاعات فردی، نگرش غذایی استاندارد (EAT-26) و روابط چند بعدی خود- بدن استاندارد (MBSRQ) استفاده شد. داده ها با آزمون های تی و کای دو تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین سنی دانشجویان 19/3±92/21 سال و میانگین شاخص توده بدنی آن ها 18/3±24/22 کیلوگرم بر مترمربع بود. فراوانی اختلال های خوردن در دانشجویان ورزشکار %5/11 و در دانشجویان غیرورزشکار %2/11 بود. بی اشتهایی عصبی نسبت به پراشتهایی عصبی در هر دو گروه شیوع بالاتری داشت. دانشجویان با شاخص توده بدنی طبیعی، از تصویر ذهنی بهتر و اختلال های تغذیه ای کم تری نسبت به دانشجویان لاغر و دارای اضافه وزن و چاق برخوردار بودند. بین متغیرهای سن، مقطع تحصیلی و جنسیت با اختلال های تغذیه ای و تصویر ذهنی از جسم ارتباط آماری معنی داری دیده نشد. همچنین بین اختلال های تغذیه ای با تصویر ذهنی از جسم ارتباط معنی داری دیده نشد. فراوانی اختلال های تغذیه ای در پسران بیش تر از دختران بود، ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، به نظر می رسد اختلال های تغذیه ای و تصویر ذهنی نامطلوب در بین هر دو گروه دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار به طور نسبی رایج و شاخص توده بدنی عامل پیش بینی کننده اختلال های خوردن است.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!