بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه ویدنر

پیام:
چکیده:
مقدمه
برنامه های دوره دکتری پرستاری در تمام دنیا در حال گسترش بوده و از دانش آموختگان این مقطع، به عنوان پرستارانی حرفه ای، انتظار می رود با بصیرت و توانایی وضعیت مراقبت پرستاری را در سیستم سلامت، مطابق با نیاز های جامعه اصلاح نمایند. دراین پژوهش مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری دانشگاه ویدنر (Widener) با برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران، انجام شد.
روش ها
مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1393 انجام شد. به منظور مقایسه عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و دانشگاه ویدنر و با جستجو اینترنتی، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و با استفاده از الگوی Beredy چهارمرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه، تطبیق برنامه ها انجام شد.
نتایج
در برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران ارتباط بین ارزش های اسلامی و حرفه ای، نیازها و توانایی های فراگیران به وضوح مشخص نیست. محتوا بعضی از دروس تاکید بر مسائل تئوریک دارد و بسیار انتزاعی است. در استراتژی های اجرایی برنامه آموزشی دانشگاه ویدنر تاکید بر موظف کردن دانشجو به نگارش یافته های علمی در رابطه با هر درس دیده نمی شود اما در ایران سیاست های مربوط به چاپ مقاله حاصل از پایان نامه بسیار سخت گیرانه است. ارائه دروس در دانشگاه ویدنر هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی است اما در ایران فقط به صورت حضوری است. برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران فقط در قسمت هایی مانند مشخصات و ساختار دوره وجوه مشترک با برنامه درسی دوره دکتری پرستاری دانشگاه ویدنر دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، پیشنهاد می شود که با توجه به ارزش های حرفه ای، تعالیم و فرهنگ اسلامی، نقش و وظایف فارغ التحصیلان این مقطع و با در نظر گرفتن نیاز جامعه، در محتوا، شیوه ارائه و ارزشیابی برنامه درسی این دوره بازنگری هایی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
555 تا 568
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!