آشکارسازی تنوع ژنوتیپی و فنوتیپی جمعیت های وی ول (Quercus libani) در جنگل های زاگرس شمالی با استفاده از نشانگر مولکولی SCoT و مشخصه های ریخت شناختی و بیوشیمیایی

چکیده:
در این گزارش تنوع ژنوتیپی و فنوتیپی 109 پایه نمونه برداری شده از نه جمعیت وی ول (Quercus libani) در جنگل های زاگرس شمالی با استفاده از نشانگر مولکولی چندشکلی نواحی هدف کدون شروع (SCoT)، و مشخصه های ریخت شناختی و بیوشیمیایی برگ مطالعه شده است. تجزیه خوشه ایمجموع داده های فنوتیپی، جمعیت های مورد مطالعه را در پنج خوشه اصلی گروه بندی کرد. در مجموع، 10 آغازگر SCoT 101 نوار را در ژنوتیپ های مورد مطالعه تکثیر کردند که از این تعداد 92 نوار (90 درصد) چندشکل بودند. تنوع ژنی نی (h) و شاخص تنوع شانون (I) در هر دو سطح گونه و جمعیت بالا بودند (به ترتیب 284/0 و 258/0 در سطح گونه و 431/0 و 279/0 در سطح جمعیت). تنوع بالای فنوتیپی و ژنتیکی نشان داد که جمعیت های وی ول زاگرس شمالی تنوع بالایی را در خود حفظ کرده اند. مقدار GST برآورد شده (29/0) نشان داد که بخش عمده تنوع ژنتیکی آشکار شده مربوط به تنوع درون جمعیت هاست (87 درصد)، که جریان ملایم ژنی بین جمعیت ها Nm) = 175/1) نیز آن را تایید کرد. تنوع ژنتیکی نسبتا بالای درون گونه ای و تمایز ژنتیکی نسبتا پایین بین جمعیتی به میزان زیادی ناشی از پخش شدگی دانه گرده و پیوستگی پراکنش این گونه در مناطق مورد مطالعه است. بر اساس آزمون مانتل همبستگی ماتریس های فاصله حاصل از مختصات جغرافیایی و ماتریس تشابه حاصل از نشانگرهای SCoT معنی دار نبود، که ویژگی های سیستم تلاقی، رانش ژنتیکی و جریان گسترده ژنی معمول در جوامع بلوط را می توان عوامل مهم دخیل در این وضعیت دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!