عوامل موثر بر انتخاب شهر رشت به عنوان مقصد گردشگری خوراک در شبکه شهرهای خلاق یونسکو

چکیده:
امروزه توسعه پایدار گردشگری ضرورت تلقی می شود و خلاقیت در گردشگری و استفاده از پتانسیل های شهرهای خلاق درزمینه های ادبی، موسیقی،صنایع دستی وهنرهای عامیانه، فیلم،طراحی ،هنرهای رسانه ای وخوراک می تواند در برطرف نمودن بسیاری از مشکلات کنونی جامعه نظیر بیکاری، درآمد پایین موثر باشد.وموجب دستیابی به اقتصاد پایدار و بهبود سبک زندگی شهروندان گردد. دراین پژوهش عوامل موثر بر انتخاب شهر رشت به عنوان مقصدگردشگریخوراک در شبکه شهرهای خلاق یونسکو مورد بررسی قرار گرفته است.پرسشنامه ها به دوصورت حضوری والکترونیکی توسط گردشگران ورودی به شهررشت تکمیل گردید. نوع تحقیق پیمایشی و بر حسب روش گردآوری اطلاعات، غیر آزمایشی و مقطعی استو از فنون مطالعه ی کتابخانه ای و اسنادی، روش میدانی و پیمایش اکتشافی (مصاحبه حضوری و پرسش نامه)استفاده شده است.
بیشترگردشگرانی که به گیلان سفر نمودند در رده سنی 26 تا 35 سال قرار داشتند که حدود 47.40 درصد از حجم نمونه را تشکیل می دهند و این آمار، حاکی از استقبال زیاد قشر جوان می باشد. یافته های حاصل از فرضیه های مربوط به عوامل انگیزاننده حاکی از آن است که متغیرهای «تجربه غذاهای گیلانی» و «مهمان نوازی گیلانیان»به طور معناداری در انتخاب مقصد شهر رشت موثر هستند و نتایج آزمون اولویت بندی عوامل انگیزاننده فریدمن نشان می دهد که متغیرهای « تجربه غذاهای محلی»، «مهمان نوازی گیلانی» و« آب و هوای گیلان» بیشترین میانگین رتبه ای را دارند و از نظر گردشگران مهمتر هستند.
یافته های حاصل از فرضیه مربوط به عوامل جذب کننده نیز بیانگر تاثیر متغیرهای «تنوع غذاهای گیلانی» و « جاذبه های طبیعی» و«آب و هوا» بر انتخاب مقصد گیلان است و با توجه به نتایج آزمون اولویت بندی عوامل جذب کننده فریدمن، متغیرهای «تجربه غذاهای گیلانی»، و «آب و هوای گیلان»،«جاذبه های طبیعی»و «خرید سوغات» و «ماجراجویی» به ترتیب بالاترین میانگین رتبه ای را دارند، بنابراین از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
نتیجه یافته های فرضیه مربوط به عوامل محدود کننده بیانگر آنست که بر خلاف پیش فرض اولیه پژوهش، متغیر« نبود امکانات زیرساختی» در محدود کردن انتخاب مقصدگیلان اثر معناداری ندارد. در اولویت بندی عوامل محدودکننده سفر، نتایج آزمون فریدمن متغیرهای «فاصله جغرافیایی میان گیلان وسایرنقاط» و«هزینه کلی سفر به گیلان»با بیشترین میانگین ها ازعوامل مهم محدودکننده سفر به شهر رشت برای گردشگران پژوهش حاضر به حساب می آیند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!