تاثیر انجام تمرینات جسمانی حین دیالیز بر پیشگیری از آنمی در بیماران همودیالیزی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آنمی از مشکلات شایع بیماران همودیالیزی می باشد و فعالیت های بدنی عامل موثری در کاهش این مشکل می باشد.این مطالعه با هدف تعیین تاثیر فعالیت های جسمانی درحین دیالیز برپیشگیری از آنمی در بیماران همودیالیزی انجام شد.
روش کار
این کارآزمایی بالینی با شرکت 76 بیمار همودیالیزی در دو بیمارستان شهید بهشتی و بعثت همدان درسال1394 انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به2گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. ابتدا سطح RBC، HGB،HCT بیماران 2 گروه کنترل شد، سپس بیماران گروه آزمون به مدت4هفته و هر هفته 3 جلسه در 2زمان 15دقیقه ای به پدال زدن با پا درحین دیالیز پرداختند. پس از مداخله، RBC، HGB،HCT هر دو گروه مجددا بررسی و داده های حاصل با نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
اختلاف میانگین RBC،HCT و HGB قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل از نظر آماری معنی دار نبود (05/0p>)، اختلاف میانگین در پارامترهای خونی RBC و HCT و HGB بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل معنی دار نبود (05/0p>). میانگین پارامترهای خونی HCT و RBC در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله از نظر آماری معنی دار نبود (05/0p>)، ولی اختلاف میانیگن HGB در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله معنی دار بوده است (03/0=p). هم چنین،میانگین پارامترها در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله از نظر آماری معنی دار نبود (05/0p>).
نتیجه نهایی: با توجه به نتایج حاصله توصیه می شود از نتایج حاصل از این پژوهش، در آموزش، درمان و ارتقاء سطح سلامت بیماران همودیالیزی استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!