نگاهی نو به سهم الارث فرزندان درقرآن

چکیده:
در آیه 11 سوره نساء در مورد تقسیم ارث بین فرزندان ابتدا آمده «للذکر مثل حظ الانثیین» سپس سهم بیشتر از دو دختر دو سوم و سهم یک دختر نصف تعیین شده و در ادامه سهم غیر فرزندان یعنی پدر و مادر هر کدام یک ششم، شوهر یک چهارم و همسر یک هشتم تعیین شده است.
در این تحقیق درصدد هستیم تا اثبات کنیم که خداوند در قرآن کریم سهم همه ورثه را ثابت و از اصل مال تعیین نفرموده بلکه سهم غیر فرزندان را ثابت و از اصل مال و سهم دختران را متغیر و از باقی مانده مال تعیین فرموده و در صورتی برای دختر یا دختران سهم معین مشخص فرموده که فرزندان متشکل از دختر و پسر باشند نه در صورتی که فرزندان منحصرا دختر باشند؛ زیرا اگر مانند مشهور علما قائل شویم برای فرزندان در صورتی که منحصرا دختر باشند سهم معین مشخص شده است در این صورت جمع سهم های ورثه عدد یک نمی شود؛ به عبارت دیگر، جمع صور بیشتر از مخرج مشترک می شود لذا به نظر می رسد با توجه به قرینه کلام، معنای آیه «للذکر مثل حظ الانثیین» این است که اگر فرزندان شامل پسر و دو دختر باشند، پسرها در مجموع مثل دو دختر ارث می برند یعنی سهم دو دختر نصف و نصف دیگر سهم پسران است؛ خواه یک پسر باشد یا بیشتر. در فراز بعدی آیه سهم فرزندان اگر شامل اولاد پسر و بیشتر از دو دختر باشند مشخص می شود که سهم دختران دو سوم تعیین شده و یک سوم باقیمانده سهم اولاد پسر است و در فراز آخر سهم فرزندان اگر شامل اولاد پسر و یک دختر باشد مشخص می شود که سهم یک دختر نصف تعیین شده و نصف دیگر سهم اولاد پسر است. اگر همه فرزندان منحصرا دختر یا پسر باشند آنها سهم معینی ندارند بلکه سهم آنها با معین شدن سهم غیرفرزندان و مقید شدن سهم آنها به وجود فرزند مشخص می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!