مقایسه حالات خلقی زنان با و بدون تجربه خشونت خانگی: ارزیابی نقش حالات خلقی زنان در پیش بینی خشونت

چکیده:
زمینه و هدف
خشونت خانگی یکی از بحث انگیزترین مسائلی است که در دهه های اخیر توجه پژوهشگران و محققان را به خود جلب نموده و می تواند تاثیر منفی زیادی بر جنبه های مختلف سلامت زنان از جمله حالات خلقی داشته باشد. هدف از این پژوهش مقایسه حالات خلقی زنان با و بدون تجربه خشونت خانگی و ارزیابی نقش حالات خلقی زنان در پیش بینی خشونت خانگی بود.
روش کار
روش پژوهش از نوع مقایسه ای بود و جامعه آماری شامل کلیه زنانی بودند که در سال 1393 به دلیل خشونت همسر به مرکز پزشکی قانونی شهرستان اردبیل مراجعه کرده و همچنین زنانی که هیچگونه شکایتی مبنی بر خشونت همسر علیه خود نداشتند. از این جامعه نمونه ای به حجم 90 نفر (از هر گروه 45 نفر) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با استفاده از مقیاس حالات خلقی برومز مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل رگرسیون لوجیستیک در SPSS v.16 تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین زنان با و بدون تجربه خشونت از لحاظ حالات خلقی مانند تنش، افسردگی، خستگی، سردرگمی، آرامش و شادکامی تفاوت وجود داشت (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 54 تا 74 درصد واریانس خشونت پذیری زنان با حالات خلقی تبیین می شود (001/0>p).
نتیجه گیری
این نتایج نشان می دهد که برای کاستن از میزان شیوع خشونت های خانگی و کنترل مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از خشونت، می توان با ارزیابی حالات خلقی زنان و شناسایی افراد در معرض خشونت، اقدامات پیشگیرانه ای مانند آموزش مدیریت استرس و اضطراب انجام داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 299
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!