مواجهه با فساد مالی در پرتو سیاست جنایی کنوانسیون مریدا با تاکید بر نقش ناجا٭

نویسنده:
چکیده:
چکیده
زمینه و هدف
فساد مالی امروزه تهدیدی اساسی برای جامعه جهانی و جوامع ملی است. کشورها بایستی سیاستی جدی و منسجم با توجه به اصول اساسی مورد اجماع در سطح جامعه بین المللی در برابر جرم سازمان یافته اتخاذ نمایند.
روش تحقیق: این تحقیق با رویکرد راهبردی و با بهر هگیری از حقوق کیفری و بین المللی، درصدد است چالش های کلان در عرصه ملی و بین المللی، نسبت به اجرای کنوانسیون ملل متحد برای مبارزه با فساد را شناسایی و مطرح نماید. است. « توصیفی- تحلیلی » ، از ای نرو، روش تحقیق در مطالعات حاضر
یافته ها
احساس و اظهار نگرانی جامعه بین المللی از جدی بودن مشکلات و تهدیدات ناشی از فساد بر ثبات و امنیت اقتصادی از طریق به تحلیل بردن نهادها و نظام ارزشی و لطمه به عدالت و توسعه پایدار مسئله ای است که غفلت از آن پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال دارد. از سوی دیگر سوءاستفاده سیاسی برخی کشورها و مخصوصا قدرت ها از سازوکارهای کنوانسیون، مسئله ای است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت. این تحقیق بر آن است تا به ابعاد این معضلات بپردازد.
نتیجه گیری
کنوانسیون مبارزه با فساد، نقش ویژه ای برای نظارت نهادهای ویژه مبارزه با فساد به ویژه ناجا و نیز گزارش های مردمی قائل شده است که با توجه به گستردگی واگذاری ها، و با برقراری حمایت حقوقی از گزارش دهندگان بر اساس کنوانسیون مزبور، ضمن تقویت نظارت بر واگذاری، با خطاها نیز برخورد قانونی، منسجم و صحیح انجام خواهد شد. شناخت مناسب وظایف، اختیارات و عملکرد و رابطه پلیس که با تعریف جرایم و تعیین اهداف و وظایف همراه است، روند مبارزه را سمت وسو داده و به متولیان فرصت بهره گیری از تمامی توان و ظرفیت ها را خواهد داد. در نتیجه تحقق اهداف و دستیابی به نتایج مطلوب میسور خواهد شد. واژگان کلیدی: فساد، فساد مالی، کنوانسیون مبارزه با فساد مریدا، ناجا.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1524676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!