بررسی تروریسم از نظر گونه شناسی (مورد مطالعه تروریسم سایبری در بحث فناوری هسته ای در ایران)

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه واژه تروریسم با ورود به عرص ه های جدید شکل و قالب تاز های را پیدا کرده است، اگر چه در گذشته با سوء قصد به جان یکی از شخصی تهای سیاسی یک کشور از واژه ترور و انجام این عمل به یک گروه تروریستی نسبت داده م یشد، اما امروزه با ایجاد تغییر در رویکرد جدید و انتقال مجدد از حالت ذهنی به عینی و وقوع تروریسم جهانی در قالب یک عبارت جهان شمول با مصادیق گوناگون از قبیل تروریسم سایبری، بیوتروریسم، تروریسم انقلابی، تروریسم دولتی و. . . مضامین بدیعی را معرفی و ارائه نمود هاند. هم اکنون با طراحی یک ب دافزار رایان های و انتشار آن در سیست مهای زیر ساختی و حیاتی یک کشور در قالب تروریسم سایبری و همچنین ایجاد انواع شرک تهای هرمی به منظور اخلال در اقتصادیک کشور، انتشار سلا حهای میکروبیولوژیکی و انتشار عمدی میکروارگانیس مهای مختلف در قالب بیوتروریسم و انجام اقداماتی از این دست، وجه تروریسم نوین را مطرح م ینماید.
روش
کتابخانه ای، اسنادی می باشد که با استفاده از منابع کتابخانه ای (کتب، مقالات، پایان نامه ها) آماری و اینترنتی صورت گرفته است و مولفه های تاثیرگذار بر نقش تروریسم سایبری را در موارد مذکور واکاوی می نماید.
یافته ها
هزینه کم ورود، ناشناس بودن، مشخص نبودن قلمرو جغرافیایی تهدیدکننده، تاثیرگذاری شگرف و عدم شفافیت عمومی در فضای سایبری از ویژگی های منحصر به فرد این فضا می باشد که باعث شده بسیاری از کشورها با بهره گیری از این شرایط مناسب نسبت به طراحی و انجام حملات سایبری با رویکرد تخریب زیر ساخت های حیاتی سایر کشورها اقدام نمایند.
نتیجه گیری
این شرایط موجب شده تا بازیگران اعم از دولت ها، گروه های سازمان یافته و تروریستی به فضای مجازی وارد شده و تهدید هایی همچون جنگ سایبری، جرایم سایبری، تروریسم سایبری، جاسوسی سایبری و... را به وجود آورند. دراین تحقیق سعی می شود به بررسی و شناسایی نقش تروریسم سایبری در فناوری هسته ای کشور جمهوری اسلامی ایران بپردازیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1524688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!