تاثیر مصرف پودر پسته وحشی بر تعدادی از متابولیت های بیوشیمیایی خون در افراد هایپرلیپیدمیک: یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور

چکیده:
مقدمه
افزایش چربی خون یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری های قلبی - عروقی است. یکی از راه های کاهش عوارض این بیماری، استفاده از گیاهان دارویی است. بر همین اساس، هدف از این مطالعه بررسی اثر پسته وحشی(بنه) بر لیپیدها و برخی فاکتورهای بیوشیمیایی در نمونه های انسانی هایپرلیپیدمیک بود.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور، بر روی60 نفر از افراد هایپرلیپیدمیک با تری گلیسرید بالای mg/dl200 و کلسترول بالای mg/dl 245 انجام گردید. 30 نفر از آنها به صورت تصادفی 5/2 گرم و 30 نفر بعدی 5 گرم پودر بنه دریافت کردند. قبل از شروع مطالعه، از هر دو گروه نمونه خون به صورت ناشتا گرفته شد و سپس به افراد بسته های مورد نظر برای مصرف روزانه به مدت دو ماه داده شد. بعد از مصرف مجددا نمونه خون ناشتا از افراد تهیه گردید. نتایج با استفاده از آزمون های تی مستقل و تی زوج تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
در هر دو گروه میزان تری گلیسرید، کلسترول و LDL به صورت معنی دار کاهش و میزان HDL نیز به صورت معنی داری افزایش یافت و در مورد سایر فاکتورها بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد مصرف پودر پسته وحشی می تواند میزان تری گلیسرید، کلسترول و LDL را کاهش و HDL را افزایش دهد. بنابراین، احتمالا پسته وحشی می تواند در افراد با هایپرلیپدمی خفیف مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!