تعیین زمان مناسب چرای دام در مراتع نیمه استپی با استفاده از بررسی فنولوژی گیاهان شاخص مرتع (مطالعه موردی گونه Helichrysum plicatum DC)

پیام:
چکیده:
وجود گونه های گیاهی متنوع با مراحل رویشی مختلف در مراتع موجب می شود تا بهره برداری از علوفه تولیدی گیاهان به صورت همزمان امکان پذیر نباشد و هر گونه با توجه به زمان مناسب رویش خود مورد بهره برداری قرار گیرد. بنابراین هر کدام از گونه ها در زمان خاصی از دوره رویش آمادگی چرا داشته و در زمان خاصی نیز باید چرای آن متوقف شود و خاک مرتع نیز در زمان های معینی آمادگی ورود دام به مرتع را دارد. بدون شناخت این خصوصیات در یک مرتع تعیین فصل چرا و مدیریت چرا و دام مقدور نمی باشد. به برای این کار تعیین ورود به موقع دام به مرتع و خروج به هنگام آن از مرتع، باید مورد توجه باشد. این تحقیق در مراتع نیمه استپی قره باغ ارومیه واقع در 70 کیلومتری شمال ارومیه به مدت چهار سال (1389-1386) اجراء شد. در این بررسی گونه مرتعی Helichrysum plicatum DC.مورد مطالعه قرار گرفت و فنولوژی گیاه بررسی شد. همچنین در این دوره وضعیت رطوبتی خاک نیز مطالعه شد. مطالعه فنولوژی H. plicatum DC. نشان می دهد که این گونه از اواخر اردیبهشت تا نیمه اول تیر آمادگی چرا شدن دارد و بهترین زمان جمع آوری بذر آن اوایل مرداد است. همچنین نتایج بررسی در رابطه با خاک نشان داد به دلیل بافت مناسب خاک و بارندگی های به موقع در منطقه، هیچ گونه مشکلی در رابطه با ورود دام برای خاک وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!