کاربرد شاخص سهم منتسب جمعیتی در پیشگیری از بروز بیماری قلبی عروقی(مقاله ی مروری)

چکیده:
مقدمه
بیماری قلبی عروقی علت عمده ی ناتوانی ومرگ زودهنگام در کل جهان و عامل موثری در افزایش هزینه هی خدمات سلامت هستند.لذا پیشگری از این بیماری از این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است؛سهم منتسب جمعیتی به عنوان یکی از شاخص های مهم در بهداشت عمومی است که ارتباط تنگاتنگی با اپیدمیولوژی دارد و به اندازه گیری اثرات و سهم عوامل خطر بر سلامت عمومی و ارزیابی پیامد بالقوه مداخلات پیشگیرانه بر سلامت جامعه کمک میکند،این شاخص به عنوان اندازه ی تلفیقی از قدرت ارتباط عامل خطر و فراوانی مواجهه،امکان برآوردارتباط عامل خطر و بیماری رادر سطح جامعه فراهم میکند.
مواد و روش ها
این مقاله یک مطالعه مروری است که در آن از مقالات منتشر شده به زبان فارسی و انگلیسی که در پایگاه های معتبر از قبیل Medline ،Google Scholar ،Pubmed ،Springer ،SID Science Direct ، نمایه شده است استفاده شد، همچنین برای این بررسی، کلید واژه های مرتبط با استفاده از کلید واژه های موجود در MESHشناسایی وانتخاب شد و در فاصله زمانی 10ساله از سال 2005تا 2015 در پایگاه های بیان شده جست و جو شد.
یافته ها
بیماری قلبی عروقی یک بیماری چند علتی است که در مقالات مختلف به بررسی چند عامل خطر مهم برای آن پرداخته می شود. پس از بررسی نتایج مقالات مختلف مشخص شد که عواملی مانند سن بالای 65سال(35-20درصد)،پرفشاری خون(60-10درصد)، مصرف دخانیات(40-10درصد)، کلسترول تام بالا(45-5درصد)، چاقی و اضافه وزن (50-3درصد)و دیابت(15-3درصد) بیشترین سهم را در بروز بیماری قلبی-عروقی دارند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه در بروز بیماری های غیرواگیر و مزمن چندین عامل نقش دارند لذا تعیین سهم هر عامل در ایجاد بیماری برای اولویت بندی و مداخله پیشگیرانه امری ضروری به نظر می رسد . هرچند شاخص سهم منتسب جمعیتی مبنایی تئوری دارد ولی یک شاخص کاملا کاربردی برای اولویت بندی مداخلات پیشگیرانه و درمانی است؛ در پیشگیری از بیماری قلبی - عروقی لازم است اقدامات جدی تری در خصوص غربالگری، پیشگیری ، تشخیص و درمان عوامل خطر قابل تعدیل مانند فشارخون بالا، مصرف دخانیات، فاکتور های مربوط به چربی خون، چاقی، اضافه وزن و دیابت انجام گیرد. به طوری که با کنترل این عوامل می توان بروز بیماری قلبی - عروقی را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1527897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!