بررسی تاثیر غلظت های مختلف ویتامین ث و سختی کل در آب مخزن نگهداری در شاخص های تولیدمثلی مولدان میگوی بزرگ آب شیرین (Macrobrachium rosenbergii) در سازگان مداربسته

چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر غلظت های مختلف ویتامین ث و سختی آب در برخی شاخص های تولیدمثلی مولدان ماده میگوی بزرگ آب شیرین انجام شد. برای این مطالعه در آزمایش اول تیمارهایی با غلظت صفر (تیمار شاهد)، 2، 5، 8 و 10 میلی گرم بر لیتر ویتامین ث و در آزمایش دوم تیمارهایی با غلظت 205 (تیمار شاهد)، 250، 300، 350 و 400 میلی گرم بر لیتر سختی بر حسب کربنات کلسیم در آب مخازن مولدان تهیه شد و تاثیر آن ها بعد از سه دوره تولیدمثلی در شاخص های تولیدمثلی مولدان ماده شامل وزن خشک تخم، درصد تخم لقاح یافته، درصد تفریخ تخم، هماوری نسبی، هماوری کل، بازماندگی لارو و شاخص سوماتیکی کلاف تخم (ESI) ارزیابی شد. نتایج نشان داد که غلظت بهینه سختی و ویتامین ث در آب مخازن نگهداری مولدان به ترتیب 250 و 5 میلی گرم بر لیتر است. همچنین، نتایج نشان داد که تاثیر فاکتورهای مورد مطالعه در شاخص های وزن خشک تخم، درصد تخم لقاح یافته ، درصد تفریخ تخم، بازماندگی لاروها و ESI در بین تیمارها تفاوت معنی داری (05/0P˂) دارد، اما در شاخص های هماوری کل و هماوری نسبی فاقد تفاوت معنی دار (05/0P>) است. بنابراین، می توان استنباط کرد که فاکتورهای مورد مطالعه در روند تشکیل تخمک تاثیر درخور ملاحظه ای ندارند و این فاکتورها در شاخص های تولیدمثلی مولدان ماده در پروسه زرده سازی، دوره جنینی و دوره لاروی تاثیرات خود را می گذارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
533 تا 544
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!