بررسی رابطه سبک زندگی مرتبط با رفتار تغذیه ای با شدت بیماری نارسایی مزمن کلیه در بیماران بستری در بیمارستان ام آر آی شیراز در سال 1392

چکیده:
مقدمه
امروزه مسلم شده است که ابتلا به بیماری ها موجب تغییر سبک زندگی در افراد مبتلا می شود. با توجه به افزایش روزافزون بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و تاثیری که این بیماری بر ابعاد زندگی افراد دارد؛ شناخت سبک زندگی افراد مبتلا کمک می کند تا بتوانیم در جهت ارتقاء سلامت و بهبود سبک زندگی این بیماران گام برداریم.
هدف
این پژوهش با هدف تعیین سبک زندگی مرتبط با رفتارهای تغذیه ای بیماران بستری در بیمارستان ام آر آی شیراز در سال 1392 انجام شده است.
روش
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است. نمونه مورد مطالعه شامل 66 بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه بستری در بیمارستان ام آر آی شیراز می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته با تعیین روایی محتوی و پایایی(آزمون آلفا کرونباخ) استفاده شد. پرسشنامه در سه بخش اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات مربوط به بیماری و بخش اطلاعات مربوط به سبک زندگی مرتبط با رفتارهای تغذیه ای مختلف بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها
از 66 بیمار مورد مطالعه 18/68% مرد، میانگین سنی 21/15±59 سال، 42/92% متاهل، 82/31% بازنشسته و 45/45% دارای تحصیلات راهنمایی یا دبیرستان بودند. میانگین سطح سرمی B UN و Cr به ترتیب 09/17±62/53 و14/6±84/2، میانگین قد 87/9 ±39/168، میانگین وزن 14/14±45/66 و میانگین شاخص توده بدنی 01/4±36/23 بوده است. 67/66 درصد بیماران مبتلا به درجه 5 نارسایی مزمن کلیه بوده اند و میانگین میزان فیلتراسیون گلومرولی 67/11 ± 27/16 میلی لیتر در دقیقه بوده است. در بعد الگوی تغذیه ای: مصرف سبزیجات، میوه، گوشت قرمز، مایعات، نمک و غذاهای سرخ کرده و پرچرب با شدت بیماری رابطه معکوس و معنا دار دارد (05/ 0< p ؛ درحالیکه مصرف گوشت سفید با شدت بیماری رابطه ای نداشت((05/ 0< p ).
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد؛ شدت بیماری با سبک زندگی مرتبط با رفتارهای تغذیه ای بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ارتباط دارد به نحوی که با پیشرفت بیماری در رفتارهای تغذیه ای محدودیت هایی برای بیماران ایجاد می شود. از این رو توجه و مراقبت از بیماران در اصلاح و حفظ سبک زندگی متعادل ضروری است؛ زیرا محدودیت های حاصل از بیماری می تواند باعث بروز مشکلاتی در سبک زندگی بیمار شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!