بررسی تاثیر اسپلینت ضد پرونیشن استاتیک بر فعالیت های کودکان فلج مغزی همی پلژیک اسپاستیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فلج مغزی یکی از دلایل رایج ناتوانی در دوران کودکی است که بر رشد حرکتی و وضعیت بدن تاثیر می گذارد و منجر به محدودیت در انجام فعالیت ها می شود. عملکرد بازو و دست در کودکان فلج مغزی همی پلژیک دچار مشکل می شود و همین امر منجر به ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره زندگی آنها می شود. ارتز ها و اسپلینت ها به منظور بهبود وضعیت ، دامنه حرکتی و عملکرد دست مورد استفاده قرار می گیرند و در نتیجه می توانند بر انجام فعالیت ها توسط کودک تاثیر بگذارند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر اسپلینت ضد پرونیشن استاتیک بر انجام فعالیت ها، اسپاستی سیته، دامنه حرکتی و زبردستی کودکان فلج مغزی همی پلژیک اسپاستیک 12-8 ساله می باشد.
روش بررسی
روش مطالعه در این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی یک سویه کور می باشد. 20 بیمار فلج مغزی همی پلژیک اسپاستیک 8 تا 12 ساله از بین کودکانی که در مدارس جسمی حرکتی شهر تهران تحصیل می کردند و معیار های ورود به مطالعه را داشتند، انتخاب شدند. این بیماران به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار داده شدند. بیماران گروه مورد از یک اسپلینت ضد پرونیشن استاتیک به مدت 2 ماه و 6 ساعت در روز استفاده کردند. مدت زمان استفاده از اسپلینت در طول روز، سه وعده دو ساعته بود. در این مطالعه از مقیاس آشورث اصلاح شده برای ارزیابی اسپاستی سیته مچ دست، ساعد و آرنج، گونیامتر برای ارزیابی دامنه حرکتی مچ دست، ساعد و آرنج ، از آزمون Box & Block برای ارزیابی زبردستی و از مقیاس Activity Scale for Kids برای بررسی نحوه انجام فعالیت های کودکان استفاده شد.
یافته ها
نتایج ارزیابی ها در گروه مورد و شاهد مورد بررسی قرار گرفت و با هم مقایسه شد. در گروه مورد نتایج ارزیابی ها نشان دهنده بهبود معنادار اسپاستی سیته مفصل مچ دست(005/0p<) ، اسپاستی سیته ساعد (003/0p<)، دامنه حرکتی مفصل مچ دست (001/0p<)، دامنه حرکتی ساعد (003/0p<)، زبردستی (001/0p<) و فعالیت های کودکان (002/0p<) بود، اما تاثیر معناداری بر اسپاستی سیته آرنج (157/0p<) و دامنه حرکتی آرنج (343/0p<) مشاهده نشد. در گروه شاهد، ارزیابی ها نشان دهنده بهبود معنادار در هیچ کدام از موارد فوق نبود(05/0p>). در مقایسه گروه مورد و شاهد با یکدیگر نتایج نشان می دهد که قبل از مداخله، تفاوت معناداری بین میانگین های گروه مورد و شاهد مشاهده نمی شود، اما بعد از مداخله، به غیر از دامنه حرکتی و اسپاستی سیتی آرنج، در سایر متغیرها تفاوت معناداری بین میانگین های گروه مورد و شاهد مشاهده می شود.
نتیجه گیری
اطلاعات حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد که استفاده از اسپلینت ضد پرونیشن استاتیک به مدت 2 ماه و 6 ساعت در روز، می تواند روش موثری جهت بهبود انجام فعالیت ها، اسپاستی سیته و دامنه حرکتی مفاصل مچ دست و ساعد، زبردستی کودکان فلج مغزی همی پلژیک باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1532087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!