بررسی ارتباط استراتژی های رشد درآمد وکاهش هزینه با عایدات مستمر، کیفیت عایدات و ضرایب حساسیت عایدات

چکیده:
این تحقیق به بررسی ارتباط بین استراتژی های رشد درآمد وکاهش هزینه با عایدات مستمر، کیفیت عایدات و ضرایب حساسیت عایدات در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. هدف از آزمون فرضیه تحقیق عبارت است از شرکت هایی که افزایش مستمر در عایدات شان از طریق اتخاذ استراتژی رشد درآمد حاصل می شود، نسبت به شرکت هایی که افزایش مستمر در عایدات شان از طریق استراتژی کاهش هزینه به وجود می آید، عایدات آنها با ثبات تر، کیفیت عایدات و ضرایب حساسیت آنها بالاتر است.
جامعه آماری تحقیق شامل 434 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که پس از در نظر گرفتن شرایطی، تعداد 298 شرکت به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. دوره تحقیق 3 سال (1384 لغایت 1387) می باشد. نتایج نشان دهنده آن است که در شرکت های دارای استراتژی رشد درآمد، نسبت به شرکت هایی که از استراتژی کاهش هزینه ها استفاده می کنند، عایدات کیفیت بالاتر و استمرار و پایداری بیشتری دارند. همچنین از آزمون ضریب حساسیت عایدات دریافتیم در شرکت های با استراتژی رشد درآمد، ضریب حساسیت عایدات بالاتر می باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد که کیفیت عایدات و ضریب حساسیت عایدات، هنگامی که افزایش مستمر در عایدات هم به واسطه افزایش مستمر در درآمدها و هم به واسطه افزایش مستمر در عایدات عملیاتی تامین شده باشد، بالاتر است و تنها در مورد شرکت هایی که حداقل 3 سال متوالی افزایش مستمر در عایدات عملیاتی هر سهم دارند در مقابل شرکت هایی که کمتر از 3 سال متوالی افزایش مستمر در عایدات عملیاتی هر سهم دارند، فرض مورد نظر تایید نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1533829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!