اثر مکمل دهی کوتاه مدت عصاره آبی بادرنجبویه (Melissa officinalis L.) بر پاسخ التهابی و میزان احساس درد ناشی از دویدن در سرازیری در نوجوانان شناگر ورزیده

چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی اثر دویدن در سرازیری و مکمل دهی کوتاه مدت عصاره آبی بادرنجبویه با نام علمی Melissa officinalis L. (به مدت دو هفته، روزانه به مقدار 5/1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) بر شاخص التهابی و میزان احساس کوفتگی (درد) در مردان ورزشکار بود. بدین منظور، 20 نفر مرد ورزشکار سالم به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری (مکمل و دارونما) قرار داده شدند. سطح شاخص التهابی سرمی (C-reactive protein) و میزان احساس درد در حالت پایه، قبل از مکمل گیری و پس از آن مورد اندازه گیری قرار گرفت. پس از جمع آوری داده ها، از آزمون تحلیل واریانس مکرر برای بررسی سری های زمانی و در صورت معنی داری از آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد، و از آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت های بین گروهی استفاده شد (سطح معنی داری 05/0>p استفاده شد). با بررسی یافته های پژوهش مشخص شد که شاخص التهابی پس از مکمل گیری، در پاسخ به دویدن در سرازیری در گروه عصاره بادرنجبویه نسبت به دارونما افزایش کمتری داشت که این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود (033/0=p). همچنین میزان احساس درد در گروه مکمل به طور معنی داری کمتر از گروه دارونما بود (031/0=p). به طور کلی، چنین نتیجه گیری می شود که این مکمل گیاهی می تواند در کاهش شاخص التهابی ناشی از دویدن در سرازیری و احساس درد موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1534898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!